Simkunnighet och betyg i Idrott och hälsa

Senast uppdaterad: 2016-01-27

Tillbaka

Det förekommer att grundskoleelever och gymnasieelever och/eller deras föräldrar samt även skolpersonal undrar om det är obligatoriskt att vara simkunnig för att kunna få godkänt betyg i ämnet Idrott och hälsa. Det förekommer också att elever påstår att de kan simma men undrar om de måste bevisa att de är simkunniga för att kunna få ett godkänt betyg Idrott och hälsa eller om det räcker att de lovar att de kan simma och att de klarar andra kursmoment med godkänt resultat - för att ha rätt till minst betyg E i ämnet Idrott och hälsa. Vi ställde frågan till Skolverket och baserar denna text (läs nedan) på det svaret som vi fick från Skolverkets upplyssningstjänst den 26 februari år 2015.

Det är den undervisande läraren som betygsätter elever och det är lärarens uppgift att göra bedömningen av elevens kunskaper i ämnet. Vidare finns det skillnader på de krav som ställs på elevernas simkunnighet på grundskola respektive på gymnasieskola.

Detta gäller på Grundskolan

Allmänt gäller: för att få betyget E eller högre i ämnet Idrott och hälsa på grundskolan måste en elev kunna simma 200 meter, varav 50 meter i ryggläge. Val av simsätt är, för övrigt, inte ytterligare specifikt reglerade.

När läraren planerar undervisningen i Idrott och hälsa behöver hen tänka på att ta hänsyn till varje elevs förutsättningar och att eleverna kan visa sina kunskaper på flera olika sätt och läraren kan ge eleverna utmaningar som är anpassade efter deras förutsättningar. Varje elev skall ges möjlighet att visa sina kunskaper i ämnet. Om en elev har allergi mot klor, som finns i bassängvattnet, bör hänsyn tas till det: exempelvis genom att erbjuda eleven möjlighet att simma utomhus (i sjövatten eller i annat klorfritt vatten) om det är möjligt att genomföra. Exakt hur man ska anpassa och organisera undervisningen i förekommande fall och i andra specialfall så att varje elev ges möjlighet på påvisa sina kunskaper och färdigheter - får lösas lokalt.

Alla elever som är i behov av särskilt stöd har rätt att få särskilt stöd. Detta regleras i 3 kap. 8-9 §§ skollagen och där framgår det att då en elev riskerar att inte nå kunskapskraven som minst ska uppnås, skall det utredas om eleven är i behov av särskilt stöd. Om utredningen visar att eleven är i behov av särskilt stöd, skall sådant stöd ges och ett åtgärdsprogram upprättas. Detta gäller även simning inom ämnet Idrott och hälsa. Vad gäller betygsättning finns följande undantagsbestämmelse i 10 kap. 21 § skollagen (2010:800):

21 § Om det finns särskilda skäl får det vid betygssättningen enligt 19 och 20 §§ bortses från enstaka delar av de kunskapskrav som eleven ska ha uppnått i slutet av årskurs 6 eller 9. Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav. SFS, Svensk Författnings Samling Lag (2011:876).


Detta gäller på Gymnasiet

Det finns inte uttryckliga krav på kunskaper i simning i gymnasieskolans kurs Idrott och hälsa . Däremot finns det kunskapskrav på åtgärder vid nödsituationer vid drunkningstillbud. Om eleven riskerar att inte nå detta krav som återfinns i denna kurs i gymnasieskolan så har gymnasieskolan ansvar för att ge eleven särskilt stöd enligt 3 kap. skollagen (2010:800). På Skolverkets hemsida kan man läsa mer om undantagsbestämmelsen.

Om man har frågor om vad som gäller vid betygssättningen i en grundskole- eller i en gymnasial kurs, kan man kontakta Skolverkets upplysningstjänst via epost till adressen: [email protected] eller på telefonnummer 08 - 52733200.


Tillbaka