Sara

    Hej jag är student och vill söka till Örebro universitet och söka till audionom programmet som är på distans och det står att kravet på fysiska närvaro 20 veckor, varav 15 veckor på studieorten och 5 veckor på campus Men förstår inte vad de menar Jag bor i Växjö och vet inte om jag ska vara 15 veckor i Växjö eller på Örebro???? Måste få svar innan den 15 april

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Distansupplägget av Audionomprogrammet som ges "från Örebro Universitet" finns, vad jag kan se på följande studieorter: Örebro, Luleå, Umeå och Östersund. Vi tar ett exempel: vi säger att en person kom in på Audionomprogrammet (studieort Östersund) och då ingår det för honom/henne, trots att huvuddelen av programmet ges på distans, 15 veckors undervisning på studieorten, alltså i Östersund, för att det är hans/hennes studieort ju + 5 veckor vid Campus Örebro.
    Om du söker till studieort Örebro, då blir det för dig 20 veckor i Örebro (för att även de 15 veckorna på studieorten är för dig också i Örebro + 5 veckor vid Campus Örebro som gäller för studerande på alla de fyra orter där distansprogrammet från Örebro universitet ges).
    De "närvaroveckorna" är enligt information på utbildningens hemsida, fördelade under programmets 3 år. Boende och resor i samband med detta måste du själv ordna och bekosta, står det på utbildningens hemsida. Det är alltså en 6-te del av utbildningen som är "bunden"/på plats, på skolan. Hur de veckorna blir fördelade under terminerna är det bäst du frågar de utbildningsansvariga men se först om du kan lista ut det från Programöversikten på utbildningens hemsida>>; jag vet inte heller vad som händer om man är sjuk just de veckorna och inte kan närvara... För dig som bor i Växjö är så klart närmare att åka till Örebro än till de andra studieorterna. Men det är klart att resor och boende på skolorten kommer inte bli gratis... du kommer behöva investera både tid och pengar på att kunna närvara på de 20 obligatoriska veckorna, fördelade på 6 terminer. Du får bedöma om du har råd och om du tycker det är värt det. Kan du flytta till en studieort så är det också ett alternativ du får överväga.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare