mallan

    Hej, Jag går i åk 9 och läser franska. Jag tycker det är svårt och funderar på att byta till spanska i gymnasiet. (ska gå ekonomi). Om jag fortsätter med franska vet jag att jag får extra merit, men om jag bara får E i betyg plus extra merit, är det fortfrande bättre än att få ett A i spanska?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, det är bättre för att det kommer ge dig högre meritvärde.
    Det är med meritvärdet som du konkurrerar om studieplats på de svenska högskole-universitetsutbildningar. Vissa utbildningar kräver moderna språk 3 för särskild behörighet, t.ex kandidatprogrammen på HHS gör det eller om du vill utbilda dig till Språklärare eller läsa ngt program med Internationell inriktning. Om moderna språk 3 inte krävs för särskild behörighet då ger de meritpoängen (extrapoängen);
    vi kan ta ett exempel - vi säger att du får A-betygen i alla kurser på gymnasiet men endast E i kursen moderna språk 3 (i ditt fall franska 3). Då blir det så här: ditt snittbetyg sjunker med - 0.4 på grund av E (och inte A i franska 3) men sedan läggs det på + 0.5 som meritpoängen (så du kommer att "gå plus" + 0.1). Och skulle du få E i franska 3 då kommer du gå plus med minst + 0.2 till ditt meritvärde.
    Det "värsta som kan hända" är i det fallet om du får F i Franska 3. Då får du inte några meritpoäng och så drar F-betyget i en 100p.kurs ditt snitt med minus 0.4 (jämfört med E-betyget).
    Så, om du tror att du kan riskera få F i franska 3, då är det bättre att på gymnasiet välja ett nytt språk, spanska eller tyska eller ngt annat språk om din gymnasieskola erbjuder välja andra moderna språk.
    Men om du är säker på att du kan få lägst E i franska 3, då vinner du i högre meritvärde även om du endast får betyget E (du kommer i det fallet att gå plus minst + 0.1 men kanske ännu mer).
    Man kan annars få meritpoiängen för andra kurser, t.ex ger engelska 7 + 1.0 meritpoäng. Max antal meritpoäng man kan få är 2.5. Mattekurserna (högre mattekurser) kan ge upp till max 1.5 meritpoäng. Så man kan uppnå max antal meritpoäng genom eng7 och högre mattekurserna också, utan att ha meritpoäng för moderna språk. Läs gärna information om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare