helpme123

    Hej! Jag vill plugga sjuksköterskeprogrammet men har inget gymnasieexamen och studerar för tillfället upp betygen på komvux. Kan jag söka till naturvetenskapligt basår utan gymnasieexamen? Eller behöver jag ändå komplettera betygen innan jag söker basåret? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du vill utbilda dig till sjuksköterska, i Sverige, behöves inte de kurser som ingår i det naturvetenskapliga basåret. Du behöver ta ut examen från komvux med godkända betyg i samhällskunskap 1b, matematik 2 (t.ex 2a) och naturkunskap 2. Det finns några olika ersättningsmöjligheter för naturkunskap 2 (ta upp den frågan med SYV-en på komvux, är mitt råd).

    Studie- och yrkesvägledare