Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jon, ja - "i princip" - ja, men eftersom Läsåret börjar i augusti - september antas eleverna allt som oftast till gymnasieskolorna just då. Hur kan man börja gymnasieskola i juni, när läsåret slutar och sommarlov börjar?
    Om en elev har tidigare läst på gymnasiet och har godkända betyg i ett antal kurser kan eleven skrivas in i åk1 eller 2 under vårterminen - och sedan fortsätta till nästa årskurs... men om eleven tidigare inte läst på gymnasiet - hur ska hen skrivas in i åk1 på vårterminen, då måste hen fortsätta till åk2 efter sommaren och hur ska hen kunna göra det, rent praktiskt?

    Annars, så stämmer det att en person "tillhör" komvux från 1 juli det kalenderår som hen fyller 20 år; och innan dess "tillhör" hen - ungdomsgymnasiet.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack för snabbt svar!
    • : Om man vägrar gå i Komvux så borde man kunna börja gymnasiet i tex Maj, ta streck i alla ämnen och börja om åk 1 bara för att ha blivit inskriven?
    • Mikael : Om man "vägrar" gå i Komvux, kan man då söka jobb. Har man grundskolekompetens och är över 13 år gammal, får man jobba eller i alla fall söka jobb. Att "vägra" gå i Komvux ger inga extra rättigheter ang. bli inskriven på ungdomsgymnasiet. :) Och så som du föreslår - gör man, som regel, inte. Om man skulle göra så som du föreslår, då tar man platser från de elever som Konkurrerar om plats i åk1; elever som avslutar grundskola och som går IM, introduktionsprogrammen KONKURRERAR OM PLATSER i åk1 på gymnasiet. Om man skriver in någon på förhand, tar man bort den platsen från konkurrensen; det görs inte. Man ska också PÅBÖRJA utbildning och inte bara bli "inskriven"... jag tror inte på det förslaget som finns i din kommentar. Det brukar inte gå till på det viset. Om det nån gång har hänt någonstans, kan hända... men det känner vi inte till. Det är i alla fall inget man kan kräva eller räkna med. :(