Emilia
    Hej!
    Jag ska snart börja mitt andra år på teknik med inriktningen design. Jag har valt till en kurs som heter naturkunskap 2. För de yrke jag vill söka (veterinär,djurvårdare) så behöver jag läsa matte 4. Under mitt kommande andra år så kommer jag läsa matte 3c. Mina frågor är: kommer jag läsa matte 4 i mitt tredje år? Måste jag lägga till matte 4? Isåfall när kommer jag att läsa det? Kan man läsa både 3c och 4 samtidigt eller hur går det till?
    Om jag läser både Ma 3c och Ma 4 under mitt andra år , kommer jag då inte läsa mer matte under mitt tredje år?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,

    Matte 4 ingår inte som en obligatorisk kurs i din inriktning. Det är för dig en Valbar kurs.

    Matte 4 bygger på Matte 3, dvs man måste ha kunskaper i matte 3 för att kunna klara matte 4, som är "nästa steg" inom matten.

    Om du skulle klara av godkända betyg i matte 3 och sedan i matte 4 under åk2 då behöver du i så fall inte läsa mer matte under åk3. Det bestämmer man tillsammans med sin SYV på sin skola och kanske också bra att tillfråga matte-läraren om det skulle gå att ha det upplägget på dina studier på din skola.

    Hälsningar & lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare