Göta

    Hej! Jag vill skola om mig till ett kreativt, men ändå strukturerat arbete och har sökt bland annat till byggingenjör glas och fasad samt redovisningsekonom. Jag tycker dock det är svårt att få en bild av hur mycket struktur, ledarskap och kreativitet det är i de olika utbildningarna pch yrkena. Finns det något bra sätt att få en inblick i detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Ett bra sätt att få inblick i olika yrken och utbildningar är att titta på kursinnehåll  i de aktuella programmen/utbildningar och prata med personer som är verksamma inom dessa kunskapsområden. Nedan finns några förslag på hur du kan gå tillväga:

    Ta reda på vilka kurser som ingår i utbildningarna till yrken byggnadsingenjör glas och fasad samt redovisningsekonom. Titta på kursbeskrivningarna och se om det finns kurser som fokuserar på struktur, ledarskap eller kreativitet.

    Prata med nuvarande studenter eller f d studerande, alumner
    Kontakta studenter som för närvarande går på de program du är intresserad av, eller prata med alumner som redan har examen från dessa program. Fråga dem om deras erfarenheter av utbildningen och hur de upplever arbetslivet inom sina yrken när det gäller struktur, ledarskap och kreativitet.

    Gör praktik eller studiebesök
    Om möjligt, försök att få praktik eller deltidsarbete inom de branscher eller yrken som du är intresserad av. Annars försök i alla fall göra några studiebesök på de arbetsplatserna där du i framtiden vill jobba.
    Genom att vistas i dessa miljöer får du förstahandsupplevelse av arbetsuppgifterna och kraven på struktur, ledarskap och kreativitet.

    Nätverka med yrkesverksamma
    Delta i branschrelaterade evenemang, seminarier eller workshops där du kan träffa och nätverka med yrkesverksamma inom bygg- och redovisningssektorn. Fråga dem om deras arbetsuppgifter och hur de hanterar olika aspekter av struktur, ledarskap och kreativitet i sitt arbete.

    Studie- och yrkesvägledare