Liana

    Hej! jag ska börja i tredje året i Naturvetenskapsprogrammet. jag är jätte orolig över mina betyg men jag vet inte vad jag ska göra. jag har inte bra betyg i skolan eftersom jag kom till Sverige 2018. mina betyg ser såhär ut men jag vill verkligen bli läkare. det har varit min dröm sen jag var liten. jag kämpar för den jättemycket, i hemlandet jag hade bra betyg men just nu på grund av språket så har jag jätte dålig betyg. mina betyg ser såhär ut: Biologi 1: D Engelska 5: E Historia 1B: C Matematik 1c: E Religionskunskap1 : E Svenska 1: D Matematik2c: E idrott och hälsa: C Biologi 2: C Kemi 1 : B samhällskunskap: A Entreprenörskap: C kan du hjälpa mig om vad jag ska göra, kan jag komma in läkarprogrammet, vad behöver jag göra efter gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    gör ditt bästa i varje kurs du läser och skaffa dig så bra kunskaper som möjligt! Gör högskoleprovet så många gånger du kan! Med resultat från högskoleprovet prövas du i HP-urvalsgruppen och inom den kan man komma med ganska låga betyg men du måste fortfarande vara behörig och det gäller både grundläggande och särskild behörighet.
    Det finns flera olika möjligheter för dig, bland annat kan du efter gymnasiet försöka höja dina betyg genom prövningar. Men du kan också kika på några andra yrken, där det är lättare att komma in på utbildningen som leder till de yrken (jämfört med läkarprogrammet). Några exempel - snabblänkarna nedan leder till yrkespresentationerna på www.framtid.se:
    Yrke Ortoptist
    yrke Optiker
    yrke Audionom
    yrke Arbetsterapeut
    yrke Sjukhusfysiker
    yrke Röntgensjuksköterska
    yrket Sonograf
    yrket BMA

    Studie- och yrkesvägledare