Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav!

    Det är 200 poäng, dvs 2 stycken "normalstora kurser" som får plats inom Individuellt val. Sedan finns det ett antal mindre kurser (50 poäng) t.ex inom Psykologi och Filosofi, men även CAD 1, 2 och 3 är á 50 poäng/styck. Det är, alltså, inte ett antal kurser utan antal poäng man väljer. T.ex. Fysik 1a är en kurs á 150 poäng. Skulle man läsa den inom Individuellt val, så finns det endast plats för ännu en 50 poängs kurs.

    Teoretiskt sett, kan man läsa vilka gymnasiala kurser som helst inom Individuellt val, men praktiskt sett, kan man ej läsa ngt. som inte erbjuds på skolan. Hur skulle man göra det? Om en kurs inte kommer att erbjudas på din skola, då kan du inte läsa den. (Undantag finns: vissa skolor går ihop i en så kallad "gemensam gymnasieskola", ofta inom kommunen - kommunala gymnasieskolor samarbetar med varandra - och då kan man i så fall läsa någon kurs på en annan skola). En annan lösning skulle kunna vara: om du kommer överens på din skola om att du bedriver självstudier och skola hjälper dig med att göra Prövning i en kurs, som ej erbjuds på din skola men som du vill läsa. Det är inget du kan kräva, men du kan definitivt förestå det - om det känns som en intressant lösning för dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till i dina fortsatta studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Är programmering praktisk eller teoristisk?
    • Anna : både och - man måste kunna teori bakom "hantverket", så att säga. ;)