nounie

    Jag har en 'kandidatexamen' (Skotsk Master i moderna språk), men vill sadla om till psykolog i Sverige. Kan jag på något vis använda de poäng jag redan har från Skottland för att bygga min egen examen inom psykologi i Sverige? Skulle jag därmed alltså kunna korta ner utbildningen och enbart läsa kurser inom huvudämnet (vilket jag förstått enbart behöver vara 90 poäng istället för 180) i detta fall? För övrigt undrar jag om det även går att kombinera kurser från olika universitet för att uppnå detta, då jag hittat flera olika intressanta kurser från olika lärosäten? Jag är intresserad av att både använda tidigare poäng från utlandet i min svenska omsadling, och att bygga min egen examen/korta ner studietiden med fokus på enbart huvudämnet. Detta delvis pga ekonomi, då jag redan använt CSN för tidigare examen och har svårt att se hur jag skulle kunna klara flera år av studier ekonomiskt. Uppskattar all info, hjälp och vägledning. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Du skriver om att du vill sadla om till PSYKOLOG i Sverige. Om du menar just Psykolog, då krävs det i Sverige legitimation från socialstyrelsen och i grunden måste man ha examen från psykologprogrammet (som är 5-årig universitetsutbildning); i annat fall får man ju ej ngn legitimation och får inte kalla sig för en psykolog och man kan inte heller få anställning som psykolog, läs gärna på framtid.se/yrke/psykolog
    Om du däremot menar att du vill ta ut kandidatexamen med huvudämne psykologi, då måste du läsa minst 90 högskolepoäng "ren psykologi" - 30 hp-kurserna (minst 3 stycken sådana) och de ska heta Psykologi1, 2 och 3 eller Psykologi A, B och C (alltså tre kurser á 30 hp/styck och helst på samma lärosäte; detta för att undvika "överlappning" av kursinnehållet). Vilka övriga högskolepoäng du kan ta in i kandidatexamen måste du "ta" med studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen. Det kan hända att några kurser från din utländska utbildning kan tas in (du kan få olika svar från olika institutioner på den frågan. Tar du ut kandidatexamen med huvudämne psykologi blir du Beteendevetare men inriktning psykologi; OBS! du blir inte en psykolog, i alla fall inte i Sverige. Om yrket Beteendevetare var god se framtid.se/yrke/beteendevetare

    Studie- och yrkesvägledare