Fatima

    Hej! Jag studerar för närvarande till högskoleingenjör och är mycket intresserad av att utforska möjligheter till vidare studier inom tandvård. Jag är medveten om att det finns många olika vägar inom tandvårdssektorn och jag skulle vilja utforska möjligheten att kombinera min nuvarande utbildning med en inriktning som är så nära tandläkarutbildningen som möjligt, utan att nödvändigtvis behöva genomgå hela tandläkarprogrammet. Jag har reflekterat över att tandtekniker verkar vara en intressant väg att utforska, då det erbjuder en nära koppling till tandvård samtidigt som det inte kräver en fullständig tandläkarutbildning. Jag skulle uppskatta mycket om något kunde förklara till mig vad en tandtekniker är och gör samt undersöka möjligheterna att integrera tandteknik eller liknande inriktningar som går att kombinera med mig nuvarande utbildning eller om man vill söka till något master som som kan har så när tandläkare utbildning som möjligt. Och isåfall vilka universitet eller högskolor erbjuder sådana utbildningar? Jag skulle uppskatta era vägledning och råd för att navigera i dessa möjligheter. Tack så mycket i förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om yrket Tandtekniker var god läs på framtid.se/yrke/tandtekniker

    Utbildning ges i Sverige på Tandteknikerprogrammet/tandteknikerutbildningen, som omfattar 180 hp, vilket motsvarar tre års heltidsstudier på högskola / universitet. Som det ser ut idag ges Tandteknikerprogrammet/tandteknikerutbildningen endast i bunden form, på plats (ej på distans); du kan se vilka kurser som ingår i det programmet och se sedan om någon av de kurserna kan hittas som fristående kurs (min gissning är att det inte är fallet, utan att kurserna ges endast inom programmet men du kan kontakta studievägledare på de institutioner där Tandteknikerprogrammet/tandteknikerutbildningen ges för mer information).

    Studie- och yrkesvägledare