Sahil0701

    Hej, Jag har gått ut gymnasiet där jag har en examen i ekonomiprogrammet. Jag vill söka in till datateknik programmet där det krävs fysik 2 och kemi 1 för behörighet. Jag håller på att läsa kurserna på komvux och jag har följande fråga: Mitt meritvärde är just nu 21.35/22.5 och jag undrar om betygen jag får i Fysik 2 och Kemi 1 kommer att påverka mitt meritvärde och eller kan sänka mitt meritvärde? Fysik 2 och Kemi 1 krävs för behörighet och jag vill alltså veta om det räcker med att jag får betyget E i de kurserna, och om mitt meritvärde på 21.35 inte kommer sänkas på grund av det. Eller behöver jag sikta på högre betyg B-A för att mitt meritvärde inte ska sänkas? Alltså, påverkar mina betyg i komvux kurser som behövs för behörighet, mitt meritvärde? Uppskattar verkligen snabbt svar. Sahil

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betyg i kurser som krävs för särskild behörighet (i ditt fall fysik2 och kemi1 samt matematik 4... antar att även matte 4 krävs för särskild behörighet) kommer räknas in i ditt snitt/jämförelsetal, det går inte att undvika. Du vinner därför på att få så höga betyg som möjligt i de kurserna.
    Utifrån informationen i din fråga ser jag att ditt snittbetyg (jämförelsetal) ligger på mellan B och A... alltså kommer även nya B-betygen sänka ditt meritvärde (genom att snittet/jämförelsetalet kommer att bli lägre).Gör ditt bästa i varje kurs du läser, är en bra regel att rätta sig efter!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sahil0701 : Hej igen,
    • Sahil0701 : Hej igen, tack för svar. Jag chattade med en handläggare från antagning.se som sa att mitt jämförelsetal, som i nuläget är 21.35, aldrig kan sänkas till BII oavsett vad som händer, oavsett vilka betyg jag får på de kurserna jag läser på komvux (som krävs för min behöriget). Jag har fått information som strider emot varandra och vet inte vilket som stämmer.
    • Sahil0701 : Kan mitt meritvärde sänkas om jag inte skulle få B-A på mina komvux kurser?
    • Milla : Jag vill börja svara med att "påminna om" att du bör i varje kurs du läser försöka få så bra kunskap som möjligt och så höga betyg som möjligt! Det finns ingen anledning att avsiktligt satsa på lägre betyg, eller hur? ... Nästa synpunkt jag måste framföra är att JÄMFÖRELSETAL kan som max uppgå till 20.0 (det finns ingen som helst möjlighet att få högre jämförelsetal än just 20.0). Om man har alla A-betygen då blir jämförelsetal just 20.0. Högre betyg än A kan man ju inte få, så hur kan handläggare från antagning.se hålla med dig om att ditt jämförelsetal är högre än 20, det är ju omöjligt?! Däremot kan ditt MERITVÄRDE vara 21.35. Meritvärde är summan av jämförelsetalet + meritpoängen. ... Och nu har jag läst om din ursprungliga fråga där du skriver om att du saknar för behörighet kurserna fysik2 och kemi1. Obehöriga kan ej antas till svenska högskoleutbildningar; obehöriga deltar inte i konkurrensen, utan får svar OBEHÖRIG. Du är obehörig utan en KOMPLETTERING; du måste få godkända betyg i fysik2 och kemi1 för att bli behörig. Kurserna som krävs för särskild behörighet räknas in i ditt snitt/jämförelsetal, oavsett om det skulle sänka eller höja ditt meritvärde. Du kommer också prövas endast i BII-urvalsgruppen (med det meritvärde som inkluderar fysik2 och kemi1, om du söker till utbildning där de kurserna krävs för särskild behörighet). ... Det du skriver i din kommentar om chatt-svar från handläggare på antagning.se har jag en gissning kring... Exempel: en person är behörig på sitt examensbevis från gymnasiet, har alltså alla de betygen som krävs både för grundläggande & för särskild behörighet, men hen läser på komvux för att höja sitt meritvärde (t.ex läser ngn kurs som kommer ge honom/henne fler meritpoäng, om hen ännu inte har max, som är 2.5) -- och detta i DET FALLET som meritvärde inte kan sänkas i BII, kompletterings-urvalsgruppen. Sökande är alltså behörig utan kompletteringar och prövas i BI-urvalet (direktgruppen) med det meritvärde som hen har direkt efter studenten. Sedan kompletterar hen för att höja sitt meritvärde (alltså EJ för att bli behörig, för att hen redan ÄR behörig); det är i detta fallet som meritvärde i BII-urvalsgruppen ej kan sänkas, för att i fall personen ej lyckas höja sitt meritvärde genom en komplettering, då prövas hen även fortsättningsvis endast i BI, direktgruppen (där hen från början var behörig); Alltså en sökande som är behörig i BI-urvalet kommer prövas även i BII-urvalet ENDAST om hen genom en komplettering höjer sitt meritvärde och hen prövas i så fall både i BI och i BII. Hen prövas i BI med det lägre meritvärde och i BII med det högre meritvärde. Det är min bästa gissning på vad handläggaren på antagning.se menade... Du får höra dig av till antagning.se igen, om du vill. Du får visa mitt svar och kommentarer här i tråden till vem du vill. Jag är säker att jag gav dig de rätta svaren.
    Läs alla kommentarer