MBY
    Hej, Jag har nyligen avslutat min utbildning till undersköterska. Jag fick godkänt i alla ämnen och mitt USK-pergamentsbetyg var 1500 poäng.
    Jag är intresserad av att studera vidare till sjuksköterska.
    Jag planerar också att läsa följande kurser förr att vara behörig : (Jag har redan matematik 2a)
    * Sva 2-3
    * Eng 6
    * Samhällskunskap 1a2
    Räcker detta ovanför för grundläggande behörighet ? Om inte, vilka kurser behöver jag komplettera med?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    grundläggande behörighet kan man uppnå på flera olika sätt, t.ex genom 3årig arbetslivserfarenhet + några få godkända betyg från gymnasiet, se information om Reell kompetens/En annan väg>> men i så fall måste du också ha gjort högskoleprovet (för annars har du inget att konkurrera med om utbildningsplats på en svensk högskole-universitetsutbildning, t.ex på en utbildning till Sjuksköterska).

    Du kan dock vinna på att ta ut Examensbevis från komvux; för då har du både grundläggande behörighet + bevis på att du har fullständig gymnasiekompetens (som du kan ha nytta av senare i livet, oavsett om du kommer in eller inte kommer in på just utbildning till Sjuksköterska). För examensbevis från komvux behöver du 2400 betygsatta gymnasiala poäng. Du har 1500p. genom kurspaket "undersköterska" + du har, om jag förstår dig rätt, även godkänt betyg i matematik 2a (ännu 100 poäng). Svenska 2 och 3 går på 100p./per kurs, det är alltså ännu 200p.
    Engelska 6 ger 100poäng; Samhällskunskap 1a2 ger 50 poäng.
    Du måste även ha godkänt betyg i komvuxarbete, ännu 100poäng.
    Jag vet inte om du sedan innan har flera godkända betyg i gymnasiala kurser... Bra (rekommenderas) att du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    För att ditt examensbevis ska bli mer konkurrenskraftig när du söker till ssk-programmet (utbildning till Sjuksköterska), kan du fundera på att inkludera inom 2400poäng engelska 7 och/eller matematik 3b alternativt moderna språk 3 och kanske också mod.språk4 (det är de kurserna som ger dig meritpoäng/extrafördel i konkurrensen). Det är ej obligatoriskt att ha några meritpoäng men du kommer ju behöva konkurrera om plats på ssk-programmet och det gäller att vinna i konkurrensen för att faktiskt få plats. Att bli behörig är nödvändigt men ger inte automatiskt plats på utbildningen. Läs gärna om meritpoängen på gymnasieguiden.se/meritpoäng
    Sedan, om man kommer på högre utbildning, så är det endast första steget mot examen... Det finns några sakkunniga som säger att avhopp från ssk-programmet beror många ggr på att de studerande har icke-tillräckliga mattekunskaper (och om man tittar på vilka som hoppar av så är det många av dem som har lägsta möjliga betyg i den enklaste mattekursen ... alltså E i matte 2a, vilket ger formell behörighet men i praktiken inte räcker för att ge en rimlig chans att klara studier på ssk-programmet... så att lära sig mer matte, t.ex genom att studera matematik 3b eller 3c och kanske även matematik 4 är definitivt något du bör fundera på... jag vet inte om du kanske har A som betyg i matte 2a och har lätt för matte, men i så fall är det ju inga större problem för dig att läsa matte 3b och sikta på A-betyget även i den kursen och inkludera matte 3b (100poäng) inom de 2400p.som krävs för examensbevis från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare