Student

    Jag har kollat runt på olika utbildningar både på YH, högskola osv. Har även hittat att det finns utbildningar man kan köpa, som tex redovisningsekonom eller inköpare för att nämna några. Hur reglerad är marknaden just när det gäller att sälja utbildningar? Kan vem som helst göra det eller finns det krav på något sätt så att man som eventuell student vet att det man betalar för är seriöst? Finns bland annat skolorna Distansinstitutet och Distanslära som erbjuder dessa typer av utbildningar. Jag förstår såklart att man inte kan få någon jobbgaranti trots att man genomför utbildningen, men vill på något sätt få bekräftat att de motsvarar de krav som rollerna kräver i arbetslivet. Så att man inte går utbildningen, söker jobb och sedan får till svar att denna typ av utbildning inte är godkänd. Utan att det då krävs att man tex läst på högskola/universitetet/YH. Gissar att dessa utbildningar räknas som eftergymnasiala? Men vad innebär det i praktiken?

    • Kristoffer :

      Hej "Student"!
      När det gäller utbildningar där utbildningsanordnaren tar betalt och vilka förutsättningar som gäller för utbildarens upplägg så finns det många olika modeller. Vi på FrågaSYV.se kan tyvärr inte svara på den marknadsrelevans eller utbildningskvalité som enskilda anordnare erbjuder. Vårt förslag är att du kontaktar den utbildningsanordnare som erbjuder en utbildning du är intresserad av och kanske kan de hänvisa till olika arbetsgivare som anställt tidigare studenter. Anordnaren kan även svara på frågor kring kursinnehåll och hur väl utbildningen matchar arbetsmarknadens krav och förväntningar. Det finns även branschorganisationer som säkert kan ge dig vägledning kring vilka kompetenser som branschen efterfrågar vid rekrytering. Sedan skall man komma ihåg att den dokumenterade kunskapen är en del i rekryteringsprocessen men att arbetsgivare ofta även söker fler kompetenser och färdigheter hos den person man önskar anställa. Lycka till och hoppas du hittar en utbildning som passar dig!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    jag ser att du fick svar i en kommentar som lyder:

    När det gäller utbildningar där utbildningsanordnaren tar betalt och vilka förutsättningar som gäller för utbildarens upplägg så finns det många olika modeller. Vi på FrågaSYV.se kan tyvärr inte svara på den marknadsrelevans eller utbildningskvalité som enskilda anordnare erbjuder. Vårt förslag är att du kontaktar den utbildningsanordnare som erbjuder en utbildning du är intresserad av och kanske kan de hänvisa till olika arbetsgivare som anställt tidigare studenter. Anordnaren kan även svara på frågor kring kursinnehåll och hur väl utbildningen matchar arbetsmarknadens krav och förväntningar. Det finns även branschorganisationer som säkert kan ge dig vägledning kring vilka kompetenser som branschen efterfrågar vid rekrytering. Sedan skall man komma ihåg att den dokumenterade kunskapen är en del i rekryteringsprocessen men att arbetsgivare ofta även söker fler kompetenser och färdigheter hos den person man önskar anställa. Lycka till och hoppas du hittar en utbildning som passar dig!
    Jag håller med innehållet i kommentaren. Du kan betrakta Kristoffers kommentar som det svar som vi på FRåGA SYV kan ge. Hoppas det blir på något sätt till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare