Jon
    Hej!

    Jag har en fundering angående en elev. Eleven går yrkesprogram och vill bli behörig till högskolestudier. Det enda han saknar är engelska 6. Han är supermotiverad och kommer ha tid att studera mer än heltid under vårterminen. Med läraren är det OK att försöka läsa ikapp det han missat under hösten, förutom att de eventuella eng-lektionerna kommer krocka i schemat med nuvarande lektioner i svenska.

    Är det möjligt att lägga in en utökad kurs mitt under terminen? Eleven kommer inte kunna vara delaktig under lektionerna eftersom det krockar med svenskan.

    Jag har funderat på om prövning vore ett bättre alternativ men har förstått det som att man endast får göra prövning i kurser som finns i ens studieplan, alternativt kurser man fått F i.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johas,

    om ni inkluderar Engelska 6 i elevens studieplan, kommer hen att ha rätt att göra prövning i den kursen. Skola har rätt att ta prövningsavgift, men skola kan också befria från prövningsavgiften.

    Att läsa språk utan att ha möjlighet att gå på lektionerna kanske inte är det optimala.

    Ang. behörighet till högskolestudier. Visst är det bra att ha Grundläggande behörighet, men den krävs inte alltid till yrkeshögskoleutbildningar och till högskola krävs det ofta även Särskild behörighet. Om eleven kommer att sakna någon kurs för Särskild behörighet, är han ändå inte behörig till "sin högskoleutbildning", och ska ändå behöva komplettera på komvux, så kanske kan han "ta" även eng 6 då?

    Så, mitt förslag är att börja med att fråga eleven vilka högskoleutbildningar hen är intresserad av. Och sedan se om hen ska bli behörig till dem om hen får godkänt betyg i eng6 eller om ngt. annat kommer att saknas...?

    Sedan tänker jag också på att extrastudier nu i trean kan i värsta fall resultera i att eleven missar få godkänt på gymnasiearbete eller på ngt. annat sätt "missar" och uppfyller inte kraven för examensbevis. I så fall blir inte han behörig till högskola även med godkänt betyg i eng 6.

    Ännu en fundering: att bli Behörig till "sin högskoleutbildning" är inte "allt". Med "bara" godkända betyg /E-betyg/ är man behörig, ja! men kanske inte kommer in pga antagningsgräns blir högre och då "sitter man där" med sina godkända betyg men utan studieplats. Att höja redan godkända betyg kan vara mycket svårt - då komvux säger Nej; då är det bara självstudier och prövningar som återstår.

    Det finns alltid Högskoleprovet, givetvis - men det passar inte alla med ett stort avgörande prov med olika kunskapsdeIar - på en dag.

    Det kan vara "bättre" kanske att eleven planerar göra högskoleprovet under våren 2017, i stället för att på egen hand läsa eng 6 och göra prövning i den.

    Du får gärna återkomma om ngt. är oklart eller om du tycker jag har fel! :)

    Peter SYV