Tekoh
    Hej, vad är skillnaden mellan exambevis och slutgymnasiet bevis? Jag söka om det för att kunna ladda in det i mina sidor på antagning. Se.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tekoh,

    för att påvisa att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige måste du ha EXAMENSBEVIS eller SLUTBETYG. Det är överskrifter på det dokumentet som innehåller lista på vilka kurser du läste och vilka betyg i kurserna som du fick.

    Nu för tiden är det examensbevis som är standard. Gymnasieelever som kom in på gymnasiet från höstterminen 2011 - började läsa mot Examensbeviset; de tidigare eleverna läste mot Slutbetyg. Följaktligen gick elever ut från gymnasiet i juni 2014 med EXAMENSBEVIS och de som inte uppnådde kraven, med Studiebeviset.
    De tidigare eleven gick ut med ett Slutbetyg; och de som inte uppfyllde kraven fick ett Samlat betygsdokument.
    ***
    På Komvux är det fortfarande och fram till 1 juli 2020 möjligt att få Slutbetyg, trots att Examensbevis är standard även på komvux.
    För att kunna få ut Slutbetyg, i stället för Examensbevis, måste rektor på komvux fatta beslut om det - i varje enkilt fall, göra Undantag. Detta kan göras endast om den studerande (den personen som vill få ut utbildningsdokument) har minst ett betyg, betygsatt på betygsskalan IG-MVG (icke-godkänt... mycket välgodkänt).
    I fall alla dina kurser som du vill eller kan ta ut in i ditt utbildningsdokument är betygsatta med betygen F-A (den nya skalan) - då kan du inte få ett Slutbetyg; det är i så fall Examensbevis du måste begära att få ut på komvux.
    För examensbeviset från komvux ska man ha minst 2400 betygsatta poäng; av dem måste minst 2250 poäng ha betyg E eller högre, dvs vara Godkända betyg. Gymnasiearbete måste man ha godkänt betyg i. Betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i Examensbevis på komvux.

    Varför det är bättre att få Slutbetyg, i stället för Examensbevis, om man kan få det?
    _jo, för att det är färre poäng som krävs för slutbetyget; det är färre obligatoriska kurser, dvs friare att sätta in vilka kurser man vill.
    I Examensbeviset är det mycket stränga regler; för att examensbeviset ska ge Grundläggande behörighet bör även Engelska 6 (eller en gammal kurs Engelska B) och Svenska 2 och 3 ingå. Motsvarande kurs för Svenska 2 är en "gammal kurs" Svenska B. För svenska och svenska som andraspråk 3 finns inte någon motsvarande "gammal kurs", utan man måste i så fall läsa Svenska 3 eller SAS 3 och få godkänt betyg i den kursen, för att i annat fall kan man inte få ut högskoleförberedande examen = examensbevis som ger Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Som obehörig till högskola, kan man komma in på YRKESHÖGSKOLEUTBILDNING, www.yhguiden.se

    • : Så i min situation av 2500 poäng utan Nk1b, Religion och gymnasietarbetes, har jag rätt att få examensbevis? Finns det möjligheten att ser hur det ser ut? Kan det vara automatiskt i mina sidor i Antagning.se eller måste jag ladda in det själv eftersom det redan finns alla mina kurser som jag har läst på mina merit på Antagning.se.
    • Anna : Nej, utan Godkänt betyg i Gymnasiearbete går det inte att få ut examensbeviset. Inom naturkunskap måste du ha minst nk1a1 BETYG; BETYGET KAN VARA ICKE-GODKÄNT, MEN BETYG MÅSTE FINNAS MED I EXAMENSBEVISET och religionskunskap 1 - SAMMA SAK HÄR - BETYG MÅSTE DU HA; DET GÅR BRA MED F BETYG, dvs icke-godkänt. Men i GYMNASIEARBETE (GA) måste man ha GODKÄNT BETYG. I annat fall uppfyller man inte kraven för examensbevis.
    • : Så även att plugga vidare som sjuksköterska som jag redan har medicin i stället för Nk1b, jag måste en då har Nk 1b eller?
    • Anna : Alla högskoleutbildningar kräver att man har Grundläggande behörighet, dvs i Examensbevis eller slutbetyg. I Slutbetyget är kursen naturkunskap 1a1 en OBLIGATORISK KURS; vilket betyder att man ej kan få ut examensbevis utan att ha betyg i antingen Naturkunskap 1a1 eller naturkunskap 1b - någon av dem kurserna i naturkunskap måste du ha BETYG I, ... för Särskild behörighet till sjuksköterska krävs även godkänt betyg i naturkunskap 2. Det finns dock en ersättningsmöjlighet; om du har godkända betyg i naturkunskap 1a1 + i medicin 1 + i vård- och omsorgsarbete 1 och 2, då behöver du inte få godkänt betyg i naturkunskap 2.
    Läs alla kommentarer