Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har godkänt betyg i matematik 1a, ska du läsa först en mattekurs på nivå2 och sedan en kurs på nivå3.
    På nivå 2 finns matematik2a, 2b och 2c; du behöver få godkänt betyg i en av de kurserna. Det är lättare att få högre betyg i matematik 2a men 2b och 2c förbereder lite bättre inför högre studier;
    b-spår är mer inriktat på samhällsvetenskap-ekonomi och c-spår på naturvetenskap-teknik.
    På nivå 3 läser du antingen matematik 3b eller 3c. Lättare att få högre betyg i matematik 3b (i alla fall så tycker de flesta det) och betyget i matte 3b eller 3c kommer definitivt räknas in i ditt meritvärde (därför att det är en kurs som krävs för särskild behörighet); så läs gärna matte 3b. Och på nivå 2 kanske matte 2b... beror lite på om du kommer ta in matte 2 inom ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    Du får gärna svara om du kommer inkludera matte 2 inom ditt examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare