Elias57477

    Jag ska börja studera till bygglovshandläggare/byggnadsinspektör och undrar vad man kan bli efter man jobbat som det i några år? Kan man bli nån sorts av chef på avdelningar inom den kommunen man jobbar på eller krävs ytterligare utbildning för sådana jobb?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Chefer har mycket varierande utbildningsbakgrunder, men de flesta har någon form av eftergymnasial utbildning, eller akademisk utbildning, de är alltså ofta akademiker.

    Det är fördelaktigt att som chef ha bra sakkunskaper inom det arbetsområde som man är verksamhetsledare i, men ännu viktigare är att man har bra ledaregenskaper, förmågan att ha visioner och förmedla dem till sina kollegor, motivera medarbetare och leda verksamheten framåt mot uppsatta mål.
    Kika gärna på framtid.se/yrke/chef

    Studie- och yrkesvägledare