Irma
    Nu är det så att jag har gått i gymnasiet i ca 2 veckor, på två olika skolor men samma program och jag känner mig helt slut varje dag efter skolan och har ingen lust att lära mig i skolan. Så jag undrar vad det kan bero på? Är jag skoltrött redan, och är det möjligt att ta ett års paus och söka till gymnasiet nästa år istället, hur går det till isåfall? Söker man med de betygen man redan har eller måste man plugga något extra?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, ibland slår skoltröttheten till men det är nog säkrast att du kanske pratar med någon i Elevhälsan på skolan, skolsköterskan, Syv eller kurator så det inte är något bakomliggande orsak där du behöver stöd och hjälp.

    Gymnasiet är annars inte obligatoriskt - du väljer själv om du vill gå på gymnasiet eller inte. Dock är det så att utan gymnasium kan det bli svårt att komma vidare både inom arbetslivet och studier. Så det kanske ändå är bra att du siktar på att gå gymnasiet även om det inte blir i år. Du kan börja på gymnasiet fram till hösten du fyller nitton så du har lite tid kvar. Men som sagt är det bra om du reder ut din trötthet så du tar sabbatsår på rätt grunder. /Lena, Syv