SYV-besökare
    Om en elev läser både moderna språk och modersmål så får den 18 betyg men det är de 17 bästa som räknas ihop vid ansökan till gymnasiet, har jag rätt?
    Men om vi då säger att eleven inte läser moderna språk utan bara modersmål får den räkna 17 betyg då?
    Tack på förhand!
    S.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej S! ;)

    Enklast att förstå det här med 16 eller 17 betyg som man konkurrerar om plats på gymnasiet är, enligt mig, att tänka så här:

    Det är 16 betyg (bästa / högsta) betygen i elevens Slutbetyg från grundskolan som gäller, när man konkurrerar om plats på gymnasiet.
    17-de betyget kan ENDAST MODERNA SPRÅK, SOM LÄSTES SOM SPRÅKVAL, VARA.

    Om eleven ej fått godkänt betyg i Moderna språk, som hen läste som språkval - då är det 16 betyg.
    Om eleven har godkänt betyg i Moderna språk, som hen läste som språkval - då är det 16 bästa betyg + 17-de betyget, som är betyg i moderna språk (som språkval).

    Den "siffran" som man konkurrerar med om plats på gymnasiet kallas, förvirrande nog, för "olika saker" i olika län - det förekommer Mtv (meritvärde); Jmf (jämförelsetal); Betygspoäng och även "meritpoäng" eller bara "poäng".
    :)
    Oavsett vad den siffran kallas för är det samma regler i hela Sverige, att det är endast Moderna språk som språkval som får räknas in som 17-de betyget.

    För övrigt, kan eleven ha godkända betyg i flera olika modersmål och i flera olika moderna språk - både på gymnasiet och på grundskolan. Men det är endast det betyget som sattes i kursen Språkval - som får vara 17-de betyget vid konkurrens om plats på gymnasiet.
    Rätt så bra förklaring och även räknehjälp finns på www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut

    • SYV-besökare : Tack för sva!