oskar

    Hej jag är 18 år och har inte gått på gymaniset och inte klarat grundskolan, gick inte klart grundskolan pga hälso problem. Jag fick mina sista betyg fick jag i 7an . Jag skulle vilja gå i skolan nu igen men vet inte hur jag ska göra? Tusen tack i förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    mycket bra att du vill gå i skolan igen. Du har flera olika möjligheter: antingen söker du till komvux i den kommunen där du är folkbokförd eller till allmänna kurser på grundskolenivå på folkhögskolorna. Du kan samtidigt söka till komvux och till flera olika folkhögskolor. Till en folkhögskola kan du söka, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i men av praktiska anledningar är det kanske bäst att söka till den folkhögskola som ligger nära där du bor. Fast folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha Internat/studerandeboende, så i så fall kan du kanske flytta och bo på skolan.
    Du får gärna boka tid med studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att diskutera vilken utbildningsväg som passar dig bäst. Om skolformen folkhögskola var god se information på Framtid.se/studier/folkhogskola
    Hur du kommer i kontakt med komvux i din kommun - se din kommuns webbplats. Du kan också ringa till kommunens växel och fråga om hur du kan komma i kontakt med komvux. Komvux brukar ha (ofta men inte alltid) Drop-in tider där man under några timmar varje vecka kan komma utan att på förhand ha bokat tid.
    Du får gärna höra av dig och berätta hur det går! Fråga SYV håller tummarna för dig!

    Studie- och yrkesvägledare