Fredrik

    Hej! Jag undrar om det finns några allmänna regler på universitet om hur många program man kan vara inskriven på samtidigt. Jag läser just nu ekonomie kandidatprogram på Uppsala Universitet (började förra hösten) och har funderat på att läsa vidare i nationalekonomi. Innan jag läser vidare skulle jag dock vilja prova på statskunskap. Först tänkte jag därför söka statskunskap A (också på UU) till hösten, samtidigt som jag läser vidare på ekonomprogrammet (tredje terminen på eko.kand. innehåller bara kurser om 15 obligatoriska högskolepoäng, alltså 45 poäng totalt nästa termin). Men om jag efter hösten skulle vara mer intresserad att läsa vidare i statskunskap, skulle jag hellre gå pol.kand-programmet. Så konkret undrar jag om det är möjligt för mig att söka pol.kand som förstahandsval (första kursen på pol.kand. är statskunskap A) och grundläggande statistik (15 poäng, ingår i ekonomprogrammet) som andrahandsval och sedan göra avbrott på det program jag är minst intresserad av? Alltså att jag läser 45 poäng i höst på båda programmen och efter det bestämmer vilket program jag vill fortsätta på.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik, du får gärna ställa din fråga till Antagning.se också! De har tel.tid till midnatt idag, den 15 april 2020 pga det är sista dag att söka till svenska högskoleutb. med start hösten 2020. Tel.nr 0771-550 720

       FRåGA SYV gör inte antagning till högskoleutbildningar och utfärdar inte heller examina. Vi är några allmänna studievägledare som gör vårt bästa i att vägleda (efter bästa förmåga, men vi är inte experter på det område inom vilken din fråga gäller).

    Enl. info från Antagning.se har du platsgaranti på de kurser som ingår i det Programmet till vilken du är Antagen (så länge du klarar "underliggande" kurser - så att du har förkunskaper att läsa högre kurser inom ditt program). och på så sätt kommer du bli Antagen till fortsättningskurser på ditt program, även om du samtidigt kan bli Antagen till andra kurser eller till ett nytt program eller till både ett nytt program och vid sidan av det, även till 15hp...

    Alltså, enligt info från Antagning.se (som vi fick för ett tag sedan och som vi tolkar den info):
    om du högst upp i din ansökan på Antagning.se lägger Nya utbildningar: t.ex ett nytt program och ett antal nya kurser och längre ner söker kuser inom ditt nuvarande program - då deltar du i Konkurrensen till de nya utbildningar (du konkurrerar med meritvärde som du har på dina gymnasiala betyg) och om du har tillräckligt högt meritvärde kommer du få besked ANTAGEN och det kan du få till max 45 hp per termin "nya kurser" + att du inom ditt program har platsgaranti och om ditt nuvarande program är på heltid, kommer du bli antagen på 30 hp för nästa termin inom ditt nuvarande program.
    Alltså du kan både komma in på max 45 hp nya "utbildningar" + 30 hp inom ditt "gamla"/nuvarande program (och på så sätt vara antagen till 75 hp under en och samma termin, vilket motsvarar 2,5 st. heltidsstudier = studieinsats på 100 timmar/vecka = ca 14,3 timmar per dag inklusive lördag och söndag, alltså utan lediga dagar - undrar: kan man klara av läsa 14,3 tim varje dag (man ska alltså börja läsa kl.7 och sluta lite senare än kl.21 och detta varje dag och utan några raster... och bibehålla hälsan?).

    • : Hehe, nej det var inte så jag tänkte. Jag tänkte läsa 45 hp i höst och sedan läsa vanliga heltidsstudier på ETT av programmen. Jag kommer aldrig försöka mig på att läsa 250% men 150% under en termin ska nog gå bra. Men om jag tolkar ditt svar rätt så kan man alltså bli antagen till ett nytt program och fortfarande gå kvar på det gamla? Jag ska ringa antagning.se också och dubbelkolla, tack för svar.
    • Anna : Att kolla med antagning.se är en bra idé; det är de som gör antagning ju! :)