Mahmoud

    Hej! jag är 23 årig ung man, gick gymnasiet år 2014- till och med 2017, jag gick ut med ca 1600 poäng, vill inte arbeta som bilmekaniker. dock vill framöver läsa utbildning på högskola men har mycket låg meritvärde 10,7 Jag är härmed också arbetslös, har arbetat mest som vikarie vilket det stör mig mycket. Min syv i hemkommunen skrev en studieplan inom samhällskunskap, men jag orkar verkligen inte läsa 1100 poäng inom samhälle och inte få ut något yrke ifrån det jag kan jobba med och samtidigt ta ut en examen vilket är mycket viktigt. För att sedan sadla om till högskola. Min fråga nu är att jag har funderat på att läsa till. Min fråga e nu om jag tar en yrkesutbildning. Får man en läsa mindre kurser sen när man tänker kliva på högskolan? eller kan man ens komma in till högskolan när man har en yrkes? vad är det som krävs annars.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mahmoud! Vad vill du läser på högskolenivå? Är det ngt speciellt yrke du vill läsa mot eller du sätter värde i att "ha läst på högskola" - vad vill du i framtiden jobba med?
    Viktigt veta vad du vill läsa på högskolenivå. Detta för att många högskoleutbildningar kräver även Särskild behörighet och inte endast Grundläggande (som alla högskoleutbildningar kräver). Grundläggande behörighet kan du uppnå även genom några få gymnasiekurser + 3-årig arbetslivserfarenhet. För konkurrens gör du i så fall Högskoleprovet. Läs gärna information på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg

    Du frågar om man med yrkesexamen kan bli högskolebehörig och svar är Ja, det kan man bli. Om man i sitt yrkesexamen från gymnasiet eller utanför (som komplettering) har godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6, då ger det grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Du uppger att du har 1600 gymnasiala poäng. Examensbevis från komvux inkluderar 2400 poäng. Det fattas med det 800 poäng. Men om du inom dina 1600 p har Idrott1, då räknas den kursen  bort, då fattas det 900 poäng för dig.
    Att du tar ut examensbevis från samhällsvet.programmet eller från bilmekaniker-utbildning (fordon- och transport) spelar ingen roll. Har du Examensbevis + godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6, har du grundläggande behörighet.
    Om din högskoleutb.kräver särskild behörighet, t.ex historia 1b, naturkunskap 2 och/eller matematik 3 eller 4, så måste du även ha godkända betyg även i de kurserna (och detta även om du blir behörig på Reell kompetens; det går inte att undvika uppfylla särskild behörighet).

    Studie- och yrkesvägledare