Dexter
    Hej, jag undrar om jag kan läsa 2300 eller 2400 poäng på gymnasiet och sedan inte ta examen i slutet av trean utan läsa 100 - 200 poäng till på komvux året efter. Skulle det gå, och förlorar jag någonting på det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dexter!
    i examensbevis från komvux kan inte kursen Idrott-och-hälsa1 ingå (ändring i reglerna sedan 1 januari 2017). Så du förlorar det betyget, kan man säga. Betyget i sig gäller men det kommer inte ingå i examensbevis och inte kommer påverka ditt jämförelsetal/meritvärde (med undantag för utbildningar där den kursen krävs för särskild behörighet, t.ex om man vill läsa för att bli idrottslärare eller fysioterapeut).
    Att "inte ta examen" kan du inte bestämma. Om du uppfyller kraven för examen, får du ut examen. I examensbevis från gymnasiet får 250 poäng med betygen F ingå men inte med icke-godkända betyg i vilka kurser som helst. Vissa kurser som t.x svenska eller SAS 3 måste man tvunget ha godkänt betyg i. Och i gymnasiearbete måste man också ha godkänt betyg i.
    Vad skulle anledning vara för att vilja komplettera på komvux? Du förlorar ju tid på det. Sedan är det inte 100% säkert att få plats på komvux-kurser. När det ont om pengar, kan din kommun svara dig PLATSBRIST på din ansökan till komvux och så får du söka till nästa antagningsomgång, och till nästa... Det finns inga garantier att efter gymnasiet läsa på komvux. Ofta går det, men inte alltid.
    Om du i slutet av trean på gymnasiet får ut Studiebevis, alltså inte uppfyller kraven för examensbevis, och kompletterar sedan för att få ut examensbevis från komvux, blir hela ditt komvux-examensbevis en Komplettering, så du ska aldrig kunna prövas i BI, direktgruppen när du söker till svenska högskoleutbildningar.