Joel
    Jag har i nuläget läst 2400 av 2800 poäng. När jag avslutat mitt gymnasiearbete som jag fick förlängt på över sommaren av speciella skäl så kommer jag ha läst 2500. Har jag en examen trots att jag fått mer än 250 poäng F? Har F i:
    Fotografisk Bild 1 || 100 poäng
    Moderna språk 4, spanska || 100 poäng
    Samhällskunskap 3 || 100 poäng
    • Anna : Vilket program och inriktning läser du?
    • : Samhälle Samhälle
    • Anna : Jag ska nu utöka mitt svar till dig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joel,

    jag tror du kommer uppnå kraven och få examensbevis men för att vara helt säker - behöver jag svar från dig angående vilket program och inriktning du läser. Detta pga förutom "volumkraven" att det måste vara minst 2500 betygsatta poäng och av dem minst 2250 godkända poäng, finns det även flera andra krav.

    Jo, ännu en fråga - läste du enligt Individuellt anpassat program eller "vanligt program"? Om du läste ett "vanligt program", vilket program och inriktning läste du? När du svarar på det, kan jag skicka en länk till den generella programplanen för rätt program - och då kan du själv se vilka betyg som du måste ha för att uppfylla kraven för gymnasieexamen>>

    Hörs!

    ANNA

    Se i Programplanen för SA>> och längst ner "brickor" ... där du ser hur examensbeviset måste vara uppbyggt.

    minst 300 poäng måste vara kurser från lista på de kurser som får läsas som Programfördjupande just på SA. Alla dina 3 kurser som du nämner i din fråga med F-betyg är de kurser... och frågan är då om du har Andra kurser (minst en) som också kan vara programfördjupande. Om inte - då kanske du inte kan ta ut Examensbevis i alla fall... för att det blir i så fall 300 F-poäng och det är för många, max 250 F kan man ha som "vanliga kurser", dvs inte U-kurser (U står för "utökade").

    • : Jag har Engelska 7, Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering, Internationella Relationer som PF.
    • : Fotografisk Bild har jag som Individuellt val, Spanska som Kärnämne och Samhällskunskap som Inriktningskurs.
    • Anna : I så fall uppfyller du kraven för gymnasieexamen och borde så fort du får E i gymnasiearbete - få ut ditt examensbevis. Men du kan för säkrehets skull kontrollera med SYV på din skola.