Tjenare

    Det finns ju också extra kurser som man kan ta för extra merit vilket jag hade tänkt ta. Och eftersom jag kommer läsa matte 4 i natur natur, betyder det att jag kommer få extra 0.5 merit poängen eller vad matte 4 nu är värd?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Var god se information på gymnasieGuiden.se/meritpoäng - vilka mattekurser som ger meritpoäng beror på vilken särskild behörighet som just "din universitetsutbildning" kräver. T.ex om du söker till juristprogrammet så får du + 0.5 meritpoäng för vardera av kurserna matematik 2, 3 och 4. Men om du söker till läkarprogrammet där matte 4 krävs för särskild behörighet, så kan du få meritpoäng för mattekurserna Matematik 5 och specialisering där matte 5 ger 1.0 och matte specialisering en halv meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare