Kimia
    1)Hur stor är konkurrensen till tandläkarprogrammet?.
    2)Vad har man för nytta av att studera till tandläkare efter VO?.
    3)Skulle du som SYV att först läsa till tandsköterska efter VO,eller studera direkt till tandläkare?.

    Mvh
    • : 1, Om vi säger så här, på till Karolinska institutets tandläkarprogram sökte 2376 st varav 101st blev antagna. Den som hade lägst meritvärde hade 21.80 i BII-gruppen.
    • : 2, Bra lön + Bra chans till arbete + Du kan plugga på komvux/basår
    • : 3, Är ingen SYV, men men. Jag skulle inte det, skulle hellre plugga upp behörigheten under de 1,5 åren. Du får ingen fördel vid antagning till utbildning (möjligtvis genom alternativt urval, men du måste oftast ha höga betyg fortfarande för att komma in).
    • : Sedan (som du borde veta) så kan arbetsgivare prioritera erfarenhet när man anställer folk. KAN, men de måste inte...
    • Anna : Väldigt bra svar i dina kommentarer, Brendan! Vi kan inte annat än att helt och hållet hålla med!
    • : Jag vet att arbetslivserfarenhet ibland behövs för anställning.Tack ändå.
    • Anna : Arbetslivserfarenhet är mycket värdefull i många olika sammanhang. Det är sant.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Jag tycker du fick jättebra svar i kommentarer från Brendan.
    Jag vill bara lägga till att man behöver inte välja: söka till högskola eller till yrkeshögskola (i detta fallet: Tandläkare & Tandsköterska) - utan man kan söka båda utbildningarna samtidigt och se vart man kommer in. Om man kommer in på båda, då kan man ställa frågan: vad skall jag välja?

    En bra plan är, alltså, att bli behörig till tandläkarutbildning - och söka både till tandsköterska och till tandläkare på en och samma gång.

    Annars så håller jag helt med det som Brendan skriver i sina kommentarer på din fråga.
    Bästa hälsningar
    Anna