Kimia
    1.Hur stor rimlig chans finns det att få utbildningsplats på läkarprogrammet med endast hög resultat på Hp?.
    2.Hur många utbildningsplatser finns det på läkar&tandläkarprogrammet?.
    3.Och även hur stor rimlig chans är det att få utbildningsplats på tandläkarprogrammet?.

    Med vänlig hälsning
    • : Hej Kimia! Jag gillar att ta reda på såna här saker, så jag ska försöka svara. Du kan kolla på sidan http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html som är en sida för alla som är läkarstudenter eller vill bli läkarstudenter. De samlar massor med information om läkarprogrammet. Sen finns också Universitet- och högskolerådets antagningsstatistik här: http://statistik.uhr.se/ Jag gjorde en sökning på läkarprogrammet och valde att se höstterminen 2014, HT2014. Då kom både läkarprogrammet och tandläkarprogrammet upp i sökningen. Jag klickade på "urval 1" och valde "totalt antal antagna". Då fick jag en lista på alla läkarprogram och tandläkarprogram, samt hur många studenter som blev antagna hösten 2014. Det finns sju läkarprogram, och ett av dem (Karolinska institutet) tog emot 215 studenter, medan de andra sex programmen tog ungefär 130 var. Sammanlagt blev det alltså ungefär 1000 platser. Det fanns 2 tandläkarprogram, och de tog emot ca 190 studenter tillsammans. Sen klickade jag på "Antagningspoäng" och valde urvalsgruppen HP för att se vad som krävdes på högskoleprovet. Läkarprogrammet var lättast att komma in på i Örebro och Umeå, där behövde man minst 1,75 för att komma in. På Karolinska institutet var det svårast, där var det 1,85 som gällde. Båda tandläkarprogrammen hade 1,60. Men på KI så kan man även bli intagen på intervju - då måste man fortfarande skriva högskoleprovet, men det är lite lägre krav. Sen får man göra ett kunskapstest, skriva ett brev, bli intervjuad, osv. De har nåt eget system för att bedöma vilka studenter som ska komma in på intervjuantagning, jag vet inte hur det funkar. Men den möjligheten finns om man inte har så bra betyg. Och en annan bra grej är att både läkarprogrammen och tandläkarprogrammen dessutom har intagning på vårterminerna också, med precis lika många platser MEN lite färre personer som söker! Det är alltså lite lättare att komma in på vårterminerna. Du kan kolla själv på statistiksidan jag tipsade om. Våren 2014 så varierade läkarprogrammets högskoleprovskrav mellan 1,70 och 1,80. Tandläkarprogrammen hade 1,55 och 1,50! Så satsa på vårterminerna, det är mitt tips.
    • : Förresten, du kanske redan känner till den här sidan, men studera.nu har en massa gamla högskoleprov som man kan öva på. Om man väljer de interaktiva proven så kan man testa att göra proven med tidsbegränsningen! Det var väldigt nyttigt när jag förberedde mig till högskoleprovet. http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Tyvärr så går det inte att svara på de flest av dina frågor.
    Ang. hur många utbildningsplatser - på vilken/vilka orter?

    Ang. "rimlig chans" så beror det helt på i fall du har alla A-betyg i alla gymnasiala kurser, så har du en chans, ja.
    Att få högt resultat på högskoleprovet är mycket svårt. Vad fick du på HP?

    Det är extremt sällan att personer som har medelbra betyg, typ C i alla kurser - som har högt på högskoleprovet. Allt som oftast är det så att de som har höga betyg också har högt resultat på högskoleprovet.

    Du skall söka om några år. Situationen kan ändras. Det är helt omöjligt att veta om just du kommer in.

    Ju högre betyg och resultat på HP du har, desto större chans att du kommer in, men ingen kan ge dig någon garanti.

    Mvh
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Det är så att jag har inte skrivit Hp än,men jag ska skriva i höst eller nästa vår.Det spelar ingen roll i vilka orter angående utbildningsplatser.Hur många utbildningsplatser finns det i olika orter för de 2 utbildningarna?.Mvh