Stifan
    Jag gick naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och fick F i matematik 2c,3c,4c och biologi2. Alltså 400 gymnasiepoäng oavklarade.
    Jag läste sedan upp matematik 2c och biologi 2 i komvux och har alltså enbart 200 poäng som inte är avklarade. I gymnasiet så säger man att detta är 2300 utav 2500 poäng och är ger en högskoleexamen. Jag mejlade nyligen en som arbetar för komvux och de sa att jag enbart har 2200 poäng då idrott och hälsa 1 inte räknas in för examen. Kan jag då läsa en 50 poängs kurs för att få högskoleförberedande examen? Eller är det ett krav att jag läser matematik 3c som är en 100 poängs kurs. Notera att jag enbart vill ha högskoleexamen till utomlands universitet där de inte behöver vara behörighets specifik. Jag undrar alltså om det går bra t.ex att läsa naturkunskap 1a1 som är 50 poäng eller krävs matematik 3c?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Att Idrott1 ej får ingå i exam.bevis från komvux stämmer.
    För övrigt gäller följande: för att få ut examen från komvux behöver du ha 2400 betygsatta poäng, av dem kan max 150 poäng vara betygsatta med F.
    I examen från Naturvetenskapsprogrammet måste matte 3c ingå; dock kan den kursen ingå med F-betyget.
    Naturkunskapskurserna tror jag inte du kommer kunna ta in i examen pga "samma innehåll" mot naturvet.ämnena som fysik, kemi och biologi. Ytterst är det upp till rektor att bestämma vilka kurser som "överlappar" varandra men jag är nästan helt säker på att du ej ska kunna ta in naturkunskapskurserna.
    Bäst är det om du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Ytterst är det ett beslut som fattas av komvux-rektorn: ang.vilka kurser du ska ha i examensbeviset.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tacksam för svar. Skulle jag då till exempel kunna ta religionkunskap 2 (har läst 1) som är 50 poäng och få ett examen då?
    • Mikael : Om du har ännu en 50p-kurs med F-betyget, då är svar Ja. I annat fall är svar: Nej. I ditt exam.bevis kan du ha max 150p.F-kurser. Om du har F-betyget i 100p.kurser (endast) och inte i ngn 50p.kurs, då går det inte ihop... utan du kan i så fall läsa en 100p.kurs t.ex Religionskunskap – specialisering, 100 poäng, som bygger på kursen religionskunskap 1. och ta in 100p.F in i ditt exam.bevis och 2300p.godkända kurser. ... Allmänt sett, så avråder vi från att ta in F-betygsatta kurser in i examensbevis. Just nu är din plan att söka en viss utbildning där du kankse inte behöver tänka på högre meritvärde, men du vet inte om du skulle ångra det om några år. Det går nämligen inte att få bort F-betygen från examensbeviset. De kommer står där för all framtid. Bra därför att försöka få exam.bevis utan några F.