Hej! Jag undrar hur det fungerar med ämnesbetyg. Om man läser exempelvis biologi 2, får A i kursen, får man A i biologi 1 också då? Eller? I detta fall menar jag om man läser kursen som en prövning via komvux. Ännu ett exempel: Om man läser matematik 3b, får A där och har C i matematik 2b - ersätts C:et med ett A? Om man vänder på det: låt oss säga att man har A i Matematik 2a/Biologi 1 och sedan får B i matematik 3b/biologi 2 - ersätts det betyget med det högre? Tacksam för svar!
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Ämnesbetyg, hur fungerar det?
1 Svar
Hej llse!
Planen är att införa ämnesbetyg på gymnasiet från den 1 juli 2025, alltså först om 3 år. Jag tror inte att alla detaljer är redan klara. Det kan bli ändringar i planeringen både vad gäller datumen och detaljerna i hur det kommer att fungera. Mycket kan hända på 3 år. Så, ännu kan inte vi på FRåGA SYV svara på de frågorna som du nu ställer. Du får gärna ta del av den informationen som finns på följande webbplatser:
Regeringen.se
Riksdagen.se
Skolverket.se
Hej igen,
Om man läser det som står på skolverket.se/undervisning/kallsidor/aktuella-forandringar-inom-kommunal-vuxenutbildning-komvux/amnesbetyg-och-ny-princip-for-betygssattning-inom-komvux - så ser man båda datum: 1 juli 2025 och 1 juli 2022. Jag kan förstå att det är lätt att "blanda ihop" saker och missförstå vad som börjar gälla när...
Det som började gälla redan, från 1 juli 2022 är en ny princip för betygssättning som inte alls är detsamma som ämnesbetygen. Det är 2 olika förändringar: ämnesbetygen (från 1 juli 2025) respektive en ny princip för betygssättning, som började gälla redan, den 1 juli 2022.
Vad är det som blivit nytt i betygssättningen från 1 juli 2022? - Jo, begreppet kunskapskrav har ersatts av begreppet betygskriterier. Det har också införts en ny princip för betygssättning. Den innebär att läraren gör en sammantagen bedömning av elevens kunskaper i förhållande till betygskriterierna och sätter det betyg som bäst motsvarar elevens kunskaper. För betyget E (och betyget Godkänt) gäller fortfarande regeln om att elevens kunskaper måste motsvara samtliga betygskriterier. - En förenklad förklaring (min tolkning): fram till 1 juli 2022 gällde det att eleven måste uppfylla Alla punkter/kriterier för en viss betygsnivå, och eleven fick lägre betyg om hen missade "på en av punkterna". Exempel: eleven uppfyllde alla, förutom en enda, "punkt" för A-betyget och fick då B, eller t o m C i betyg. Men numera får läraren bortse från "små skavanker" och sätta högre betyg, om den sammantagna bedömningen är att eleven förtjänar det höga betyget. Dock måste eleven som ligger på E-betygsnivå, fortfarande, precis som innan 1 juli 2022, uppfylla ALLA kriterier för att få E, alltså godkänt betyg (här får inte en generös betygssättning tillämpas). Och detta har inget att göra med Ämnesbetygsreformen, som planeras från 1 juli 2025.
Frågor och svar taggade med 'övergångskurser' (2 st.)
-
Gå från grundskollärare till ämneslärare?
Hej! Jag studerar just nu till grundskollärare F-3 och undrar hur man skulle gå tillväga för att senare vidareutbilda sig till ämneslärare i matte och NO? Måste man läsa om en hel lärarutbildning eller kan man gå en specifik utbildning,...
Hej,du får bäst svar på din fråga av studievägledare som jobbar på lärarhögskolorna. Lärarutbildningar är en "komplicerad fråga"... det sker... Läs hela svaret -
Från lärare till skolkurator ?
Hej ! Funderar på om skolning från grundskollärare till skolpsykolog. 20 års erfarenhet av arbetet från åk 1-6
Hej Anna,i rubriken till din fråga nämner du Skolkurator och i texten - Skolpsykolog.Psykolog i Sverige måste ha legitimation. I grunden för legitimation ligger examen från psykologprogrammet. I... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga