Alexander
    Hej! Jag är intresserad av att läsa till tekniklärare år 7-9. Jag har arbetat som obehörig lärare i fem år. Dock i olika ämnen så VAL är tyvärr inget alternativ då jag inte uppfyller kriterierna att man ska ha undervisat i två år i aktuellt ämne.

    Jag skulle helst vilja plugga på distans då jag inte har någon fast punkt pga idrottsutövande.

    Jag har fått info om att KPU skulle vara ett bra alternativ för mig. Men om jag förstått det rätt måste jag först läsa till en ämnesbehörighet i ett ämne (90 hp!?). Ämnet jag är intresserad av är teknik men har svårt att hitta exakt vad jag ska studera för att nå upp i 90 hp. Hittar några småkurser på 7.5 hp som heter "teknik för lärare" men med dessa så når jag bara upp till 30 hp. Saknas en del... Vilka relevanta kurser ska man läsa för att nå en behörighet i teknik år 7-9 för att sedan läsa KPU. Ställt frågan till några studie och yrkesvägledare men har inte fått något konkret. Vissa hoppas att jag är civilingenjör men så är inte fallet. Har inga högskolepoäng sen tidigare.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    behörighetskraven för att komma in på KPU kan ändras.
    Det kan vara svårt att komma in på KPU om man ska vara lärare endast i ett ämne.
    Sökande som ska bli lärare i flera ämnen - prioriteras vid antagning till KPU.
    enligt vad vi vet, på Stockholms Universitet tar de inte in på KPU om man ska bli lärare i Teknik, som enda ämnet... man måste tvunget kombinera med minst ett ämne till...

    hur det blir på sikt - tror jag inte någon kan svara på, med någon större säkerhet... å enda sidan är det stor lärarbrist och man vill underlätta för folk att bli behöriga lärare; å andra sidan - vill man höja kvalité på lärarutbildningar och för att höja status i läraryrket - kräver mer av dem som ska bli behöriga lärare... det är 2 motsatta tendenser. Vad som kommer att gälla om några år - vet inte vi här på fråga syv.
    Grundskolelärarutbildningar är "under översyn", vilket betyder att stora förändringar kan träda i kraft inom några år.

    Det säkraste är att försöka komma in på ett lärarprogram. Vill man sätta ihop sin egen utbildning av fristående kurser, får man chansa... det kan då tyvärr betyda att man läser "fel kurser"; det kan ta lång tid och finns garantier att till slut bli behörig lärare.