Jenny

    Hej, Jag har sökt till ämneslärareutbildning i samhällskunskap inrikting gymnasiet samt yrkeslärareutbildning i handels och administration. Vilken lärarexamen get större möjlighet till jobb, speciellt i Stockholmsområdet? Mvh, Jenny

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny, en svår fråga att svara på...

    Yrkeslärarutbildning är kortare och det är lättare att förutse situationen på arbetsmarknaden om 1,5 år än om 4,5 år... just nu är det stor lärarbrist i så gott som alla yrkeskategorier.
    _____
    Samhällskunskap är ett obligatoriskt ämne på alla nationella svenska gymnasieprogram och som behörig gymnasielärare blir man också - i samma ämne- behörig att undervisa även på grundskolan. På så sätt kan man tänka sig att det blir "svårt att vara arbetslös" - då man kan söka jobb på alla grund- och gymnasieskolor.

    Ang. HA-programmet så är man i mångt och mycket beroende av att ungdomar väljer just det programmet; gör de inte det - kommer det programmet ej starta på gymnasieskolorna... och att elever på andra program skulle (som valbara kurser) välja läsa just HA-kurser - kan man inte vara säker på...
    På så sätt är det säkrare att utbilda sig till lärare i Samhällskunskap, men så är också den utbildning betydligt längre, jämfört med yrkeslärarprogrammet.

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!
    ANNA