Ida
    Hejsan!

    Jag funderar på att studera till lärare på gymnasienivå i ämnena Engelska och Historia men eftersom jag gick Vård och Omsorgslinjen på gymnasiet så har jag inte behörighet att söka in till det programmet då jag saknar Historia 1a2 (jag har läst och blivit godkänd i Historia 1a1) och undrar hur lång tid det tar att studera Historia 1a2 på KomVux?

    Sen var jag även utomlands och studerade i ett år och fick ett "Cambridge Certificate Of Proficiency in English" på nivån C1 och undrar om man kan tillgodoräkna det på något sätt på univeritetet och kanske "hoppa över" någon kurs då jag inte kommer ha tillräckligt med studiemedel kvar att tillgodogöra med efter mina utlandsstudier.

    Sen undrar jag även om ni vet hur "svårt" det är att studera till lärare. Jag har själv dyslexi som har gjort att min skolgång har varit tuff men någonstans har jag ändå alltid velat blivit lärare. Jag har försökt att söka online och ser bara skrämmande resultat av att hälften av alla elever som börjar studera till ämneslärare hoppar av efter första terminen. Har ni någon information eller bra hemsida jag kan ta del av som jag finner mer information på hur utbildningen "egentligen" är att gå?

    Jag undrar även om det går att gå på en "prova på dag" på ett Universitet som det gick att göra på gymnasiet?

    (Förlåt för många frågor) Tacksam för svar,
    Mvh Ida

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    Historia 1a2 är en 50poängskurs och kan på heltid läsas på 2,5 veckor eller på halvtid på fem veckor.
    ang."hoppa över" någon kurs inom ett högskoleprogram, så går det till så här: efter det att man är Antagen, kan man ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får besked om man kan hoppa över någon kurs.
    ***
    Vad gäller prova-på på programmet på högskola eller universitet, så bör du kontakta de utbildningsansvariga (börja med studievägledare på den institutionen där programmet ges) - säg att du vill bli Studerande för en dag. Se också på utbildningens egen hemsida om du hittar information om öppna hus och om studerande-ambassadörer. En studerande ambassadör är en person som studerar på utbildningen och som samtidigt har ett uppdrag att visa utbildningen till de intresserade att söka till den.
    ***Du skriver om att många hoppar av lärarprogrammet men jag tänker så här: många stannar ju också kvar, genomför hela utbildningen och tar ut examen och sedan legitimation från skolverket.
    Hur lätt eller svårt det är att läsa någon utbildning är mycket individuellt, och handlar också om motivation och många andra faktorer.
    Om du har dokumenterad dyslexi bör du få hjälp av lärosätet i form av anpassningar, t.ex längre tid för att skriva tentorna.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ida : Tack för svaret! Då ska jag kontakta universitetet med dom resterande frågorna, Mvh Ida
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!