Olivia
    Hej! Jag funderar på att plugga till ämneslärare och skulle då vilja läsa samhällskunskap som första ämne. Som andra ämne skulle jag vilja ha psykologi eller sociologi. Vet ni om dessa kombinationer erbjuds någonstans? Hur kan man annars gå till väga för att bli lärare i dessa ämnen? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,
    utbud på svenska lärosäten till hösten 2021 kommer att fastställas till mitten på mars 2021 då anmälningsperioden börjar. Ännu kan man inte vara säker på exakt vilka utbildningar och på vilka lärosäten som kommer från mitten på mars 2021 bli sökbara.
    Hur kan man bli gymnasielärare i psykologi om det ämnet inte finns inom ämneslärarprogrammet? Jo, ett alternativ som finns är att läsa högskolekurser i psykologi - 120 hp (heltidsstudier i fyra terminer) och sedan söka till KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp, motsvarande heltidsstudier i tre terminer).
    Hur kan man bli gymnasielärare i sociologi? Jo, hen som har lärarexamen är behörig i ämnet sociologi i gymnasieskolan om denne har fullgjort ämnesstudier på högskolenivå om minst 90 hp (3 terminer på heltid) i ämnet sociologi.
    Du kan också kontakta studievägledare på lärarhögskolorna, som borde vara bra insatta i lärarutbildningarna och kanske redan på förhand kan svara på exakt vilka lärarutbildningar som blir sökbara till hösten 2021.