Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kamal,

    det går bra att som gymnasielärare kombinera undervisning i Svenska som andraspråk med historia. Vilka ämnen som får kombineras kan du bl a se på www.studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Hej igen,

    se på www.studera.nu/jamfor-utbildning och välj den utbildningen som du helst vill söka till. Generellt sett så behöver man alltid Grundläggande behörighet till alla högskolestudier i Sverige, och där ingår det att ha godkänt betyg från gymnasiet i Svenska eller i Svenska som andraspråk 3. På så sätt ska du inte behöva ha godkänt betyg i någon "extra kurser" i svenska... men det är inte fel att kolla med Antagning.se eller med studievägledare på den lärarutbildningen, dit man vill söka.

    • : har en liten fråga till. behöver man först läsa svenska för att kunna sen läsa sva? eller behövs det viss förkunskap för att bli behörig till sva?
    • Mikael : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig.