Nessa
    Hej,

    Jag har sen barnsben velat bli lärare och nu när det snart är dags för mig att söka till högskolan (Ämneslärarutbildningen) så har jag drabbats av stor beslutsångest.

    Jag har ett enormt stort intresse för litteratur och tack vare skönlitteraturen har mina kunskaper i engelska blivit väldigt bra att jag nästan använder mer engelskan än svenskan i vardagen. Så att studera till högstadielärare men ingångsämne engelska var en självklarhet för mig fram tills jag läste om vilka arbetsuppgifter en engelska lärare har samt kursutbudet på utbildningen. Det används väldigt lite skönlitteratur i undervisningen samt under högskolestudierna. Men däremot när jag läste om svenskämnet så är det nästan bara massa litteraturvetenskap och textanalys, vilket är mitt stora intresse. Då jag ska studera till högstadielärare så har jag rätt att välja tre ämnen, och dem resterande ämnena tänker jag välja historia och religion. Så nu vet jag inte vilket ämne jag ska ta som ingångsämne, eller huvudämne. Väljer jag engelska så får jag chansen att arbeta med något jag verkligen kan och har talang i, väljer jag svenska så arbetar jag med mitt stora intresse, men har ingen användning av engelskan. Vad ska jag göra? :/

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, ibland ställs man inför två hötappar och jag är osäker på om det jag skriver kan hjälpa. Dock ser jag ju lite skillnad mellan begreppen talang och intresse som du nämner i samband med dessa två ämnen.

    Svårigheten till beslut kan ju vara i att du hela tiden tagit engelskalärare som ett självklart mål men nu känner att yrkesrollen inte ser ut som förväntat. Även om jag inte är lärare så vågar jag nog mig på att säga att man nog sen är ganska fri i sin lärarroll och du kan säkert som färdig lärare få eleverna att nå målen med kanske andra verktyg än vad just din utbildning givit dig.

    Men visst - nu har svenskan seglat upp och det verkar ju vara ditt stora intresse vilket jag kan tycka väga tyngre i just detta val. Detta är således lite fria reflektion från min sida. Hoppas du kommer fram till ett bra beslut. /Lena, Syv

    Frågor och svar taggade med 'oavslutad kurs' (3 st.)

    • Alfons

      Gå om år 2 Gymnasium?

      Hej! Kan man gå om år 2 på en annan skola, exempelvis distans om man redan avslutat det läsåret och fått sina betyg för år 2 på sin nuvarande skola? Eller måste man "hoppa av" innan man får sina betyg för att detta ska vara...

      Anna: : Hej,För att kunna börja på en annan gymnasieskola, måste du bli antagen till den andra skolan och hur kan du bli det?- söka till år1 och sedan bli uppflyttadeller- hoppas på att ngn ledig plats... Läs hela svaret
    • Madeleine

      Hur räknas högskolepoängen för en underkänd kurs?

      Hej! Vid heltidsstudier där poängkraven är uppnådda ( 37,5 p ) för de två första terminerna på poängen, men kurserna är underkända, tillgodoräknas de poäng man tagit genom exempel laborationer och seminarier även om en tenta eller ett annat moment inte är avklarat? (jag ska byta utbildning och...

      Mikael: : Hej Madeleine, det är en fråga som du måste ställa till CSN. För det första, så vet ju inte vi här på fråga SYV hur ditt lärosäte har... Läs hela svaret
    • Patricia

      Räkna in godkända högskolepoäng från en oavslutad kurs i examen?

      Hej! Jag håller på att samla ihop poäng till en kandidatexamen i Konstvetenskap och har en fråga om högskolepoäng. Förra året så läste jag en a-kurs i Engelska som jag tänkte ha med i min examen, men var av personliga själv tvungen att hoppa av den. Då jag avregistrerade mig hade jag dock fått...

      Milla : : Hej Patricia, för att ta med en kurs i en examen måste kursen vara helt avslutad med godkänt resultat. Detta framgår i den lokala examensordningen vid Stockholms universitet, som du kan... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga