Jakob
    Hej! En kompis till mig sa att det spelade ingen roll om man fick A eller E i något meritpoängsämne som engelska 7. Hen sa att man fick lika många poäng som A som E när man ska söka in på universitet förutom att man fick meritpoäng. Stämmer detta? (När man räknar ihop sina Gymnasiepoäng ska man ta bort engelska 7 men lägga till meritpoängen i slutet om man fick E eller A)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Nej Jakob, det stämmer inte. Inte så som du beskriver det.

    Detta gäller:
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde
    Alla kurser som ger meritpoäng räknas in (betyg från dem) - i ditt jämförelsetal.

    Att några kurser inte räknas med ibland - är det Utökade kurser om de inte ger meritpoäng och inte krävs för behörighet.
    Utökade kurser är markerade med "U" i en separat kolumn till - längst till höger i Examensbeviset. Man kan bara ha U-kurser om man har fler än 2500 betygsatta poäng, vilket är ett undantag.

    Har du läst eller kommer du att läsa några Utökade kurser?
    Om svaret är Nej - då räknas alla betyg (förutom betyg i Gymnasiearbete) in i ditt jämförelsetal.
    Gymnasiearbete räknas inte in i jämförelsetal pga i den kursen kan man enbart få F eller E som betyg och man måste få "E" om man ska kunna ta ut gymnasieexamen.

    När man räknar ut Jämförelsetal:
    1. "glöm" betyget i Gymnasiearbete
    2. räkna in alla de resterande kurser (2400 poäng) - om du inte har några U-kurser
    3. om du har U-kurser, se om någon av dem ger Meritpoäng eller om den krävs för behörighet till just "den utbildning som du söker just då" - på så sätt kan man få olika Meritpoäng vid ansökan till högskoleutbildningar med OLIKA BEHÖRIGHETSKRAVEN.
    4. Till Jämföresetalet "plussar du på" de ev meritpoängen - och så får du fram meritvärde.

    Exempel:
    En elev läste inga utökade kurser. Hen har C-betyg i alla kurser och E i gymnasiearbete. Hen har C-betyg även i Engelska 7 (som ingår i Examensbeviset som en "normal kurs", dvs inte U-kurs). Då blir det så här:
    C-betyg i alla kurser ger 15.0 i jämförelsetal
    godkänt betyg i Engelska 7 ger 1.0 i merit
    15.0 + 1.0 = 16.0
    Elevens Meritvärde är 16.0

    Ett annat exempel:
    en elev har A-betyg i alla "normala kurser" kurser (och E i gymnasiearbete) men läste också Engelska 7 som Utökad kurs och fick E i den.
    Meritvärde räknas ut så här: Eftersom Engelska 7 ger meritpoäng måste vi räkna in det betyget i Jämförelsetal.
    A-betyg i 2400 poäng + E betyg i 100 poäng ger oss Jämförelsetal på ca 19,6.
    19.6 + 1.0 = 20.6
    Om denna elev hade A även i Engelska 7, skulle hen få 20.0 i jämförelsetal och 21.0 som Meritvärde.

    Det är, alltså, precis tvärtom - inte som din kompis säger... alla kurser som ger meritpoäng räknas ÄVEN I JÄMFÖRELSETAL, även om de är Utökade kurser.
    Annars så räknas inte in U-kurser i Jämförelsetal (om de inte ger meritpoäng och inte krävs för behörighet).

    Jag hoppas min förklaring bringar klarhet i frågan om hur man räknar på gymnasiala betyg.
    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Tack det hjälpte mycket!:)
    • Anna : Vi på Fragasyv.se är mycket glada om våra svar blir till hjälp! Återkom om du har andra frågor! Har du någon kompis som har frågor, tipsa om oss. Mvh ANNA SYV ANNA SYV