Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,

    enligt ett svar från Lunds Universitet (uppgift från april 2021), gäller följande:

    Den skyddade titeln är specialistsjuksköterska med inriktning ambulanssjukvård. Sen betyder det ju i praktiken att de som har den specialistinriktningen kallar sig ambulanssjuksköterskor. Principen gäller alla specialistinriktningar. Om det är fråga om en grundutbildad sjuksköterska som arbetar i ambulanssjukvård är det vanligt att benämningen är sjuksköterska i ambulans, men det är inte reglerat.