Ahmed
    Hej!
    Jag har läst klart 2300 gymnasiepoäng på komvux. Och jag kommer att få den sista 100 poäng i början av juli där Vuxenutbidlningen i min kommun kommer vara stängt. Och jag behöver verkligen ha gymnasieexamen i denna tid för att jag har ansökt om en utbidlning utomlands. Så har jag rätt att beställa gymnasieexamen från ett annan kommun där jag har gjort en prövning i förut eller även ett annan kommun som jag har aldrig läst något kurs i? För att jag har en kopia på alla kurser som jag har läst i min hem kommun.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ahmed,
    vänd dig till Rektor på komvux i din hemkommun som förhoppningsvis kan hänvisa till ett ställe där du kan få ut Examensbevis.
    Varför det är hemkommunen som man hänvisas till (den kommunen som man är folkbokförd i)? Jo, för att det är den kommunen där du är folkbokförd som får ekonomisk ersättning för att "ta hand" om dina betyg ... det finns annars få människor som vill jobba gratis, utan att få lön. Komvux i andra kommuner får ingen kompensation för att lägga tid och energi på att reda ut vilka betyg du har, sätta ihop dem till Examensbevis; sedan ska Rektor på komvux KONTROLLERA att allt gick rätt till och med sin Underskrift försäkra om att alla regler har följts. Sedan ska också originalet lämnas ut till dig (för det kanske man behöver beställa/boka tid och sitta och vänta på att du ska komma och hämta ut Originalet...). Skickar man betyg per post, kanske de försvinner - då ska man skicka som Rekommenderat brev och det kostar extra-mycket pengar. Sedan - om du i framtiden vill få en Kopia (ex. Originalbetyget "försvinner" på ngt. sätt) - då bör den komvux där du fick ditt originalbetyg också utfärda en kopia (vilket oftast inte är helt gratis, ex. kan kosta några hundra-lappar för dig... men då ska komvux också "krångla" med administration kring inbetalning av den avgiften, bokföra det mm).
    Det är alltså mycket tid, ansvar och "allmänt bry" som ligger kring utfärdande av Examensbevis. Och ingen annan än just komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som får från staten någon Kompensation för det; därför kommer de att säga Nej om du frågar dem om de kan tänka sig utfärda ditt examensbevis.

    Hela din kommun kommer inte att "stänga". Det finns i alla kommuner alltid några "jourhavande" och bland dem en "sommar-syv" brukar också finnas (ofta olika under olika sommar-veckor).
    Även om Rektor på komvux ska ha semester, bör någon ändå finnas som får överta ansvar - kanske biträdande rektor på komvux eller rektor på en gymnasieskola... .
    Jag kan inte lova dig till 100% att du kan få examensbevis utfärdat just det datumet som du önskar.
    Man ska vara ute i "god tid" som det heter...
    Exakt - i detalj - hur komvux i din kommun kommer att hantera din fråga om att utfärda examensbevis under en viss (kort) period, vet vi inte här på Fråga SYV.

    Jag har förklarat varför komvux i andra kommuner kommer ej vilja "befattas" med utfärdandet av examensbevis för dig.
    Mitt råd är att du vänder dig till Rektor på komvux i din "hemkommun", förklarar situationen och förhoppningsvis får du ett positivt svar, ex. hänvisning till ett ställe där du kan få ut ditt examensbevis när du önskar få ut det.
    Men jag blir inte förvånad om du får svar att du får vänta tills personal kommer från semester. Det är inte ovanligt... och man kan tycka vad man vill om det - men vi på Fråga SYV kan inte förändra det. Vi kan bara förklara vad som gäller.

    Vänligen och Lycka till!
    L.

    Liselotte