Tatiana

    Hej är en tjej på 19 år som ska plugga folkhögskola och behöver skicka med ett studiebevis, räknas betygen som det? För har inte fått nått annat. Behöver jag kontakta skolan då eller kan man hitta det online

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Studiebevis är ett dokument som avgångselever får efter 3 år på ett nationellt gymnasieprogram om de inte uppfyller krav på examensbevis.
    I studiebeviset nämns lästa kurser med tillhörande betyg.
    Undrar: vad fick du i handen när du slutade på gymnasiet?

    • : Hej igen! Vad jag fick i handen var mina betyg, alltså alla kurser jag läst från 1 - 3
    • Julia : Vad står överst på det "pappret" som rubrik, eller "namnet" - står det STUDIEBEVIS? eller GYMNASIEINTYG? eller Utdrag från Betygskatalogen? eller Examensbevis? Hur som helst så kan du skicka kopia eller inscannat - det du fick när du slutade på gymnasiet, när du söker till en folkhögskola eller en annan typ av studier (eller jobb).