Theo
    Hej, Jag undrar om hur arbetsmarknaden ser på en högskoleingenjör som senare läst till en master i jämförelse med någon som läst civilingenjör direkt. Är det viktigt att man har titeln civilingenjör? Såklart är civilingenjörsexamen ett kvitto på att man klarar svåra och långa utbildningar samt så har man en del mer teoretiska kurser i ryggsäcken. Men en högskoleingenjörsexamen med ett senare läst mastersprogram bör väl ligga kompetensmässigt på samma nivå?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Theo,
    hur olika arbetsgivare bedömer olika utbildningar är svårt att säga någonting generellt om. Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.
    Vad jag vill påminna om är att det är inte garanterat att komma in på masterprogrammet. För det första, så kanske "rätt" masterprogram inte ens finns att söka till under några år. För det andra, så är det inte så att alla som är behöriga och söker som också kommer in, Vid konkurrens måste urval göras och alla kommer inte in. Så, om man på förhand vet att man vill läsa en längre utbildning, så råder vi söka till de längre programmen direkt. Kommer man inte in på en längre utbildning, så kanske man kommer på en kortare, 3-årig utbildning till högskoleingenjör. Och senare kan man i så fall se om man får jobb direkt eller om man inte får jobb och vill läsa vidare av den anledning eller vill läsa vidare, oavsett om man kan få jobb utan utbildning på avancerad nivå. Och nästa fråga blir i så fall att hitta rätt utbildning att söka till och ännu nästa fråga - att ha meriter och turen att komma in på masterprogrammet (eller om man hittar magisterprogrammet som också det är utbildning på avancerad nivå; det är 1-åriga program).