Kimia
    Är det bättre att gå på ett naturvetenskapligt basår istället för komvux efter VO?,eftersom ett naturvetenskapligt basår kräver grundläggande behörighet (Sv3&Eng6).

    Mvh
    • : Vad jag vet så påverkar inte naturvetenskapligt basår inte påverkar dina betyg, medan komvux gör det (både åt det bra och dåliga hållet). Naturvetenskapligt basår är bra, på så sätt att det " förbereder" än för högskolestudier, då "upplägget" är som högskolestudier.
    • : Sedan (bara så du vet) så kan inte basårs-kurser ge meritpoäng (t. ex. i matte). Om du t. ex. söker någonstans där matematik 4 inte krävs för behörighet, får du fortfarande inga meritpoäng för den (som jag har förstått det som).
    • : Tack för kommentaren.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Det som brendan skriver är alldeles rätt. Dock är frågan hypotetisk och kräver svara på bara i fall du kommer in på komvux och på basår samtidigt. I verkligheten händer det inte så ofta att man har val. Sök både till komvux och till basår och se var du får plats. Skulle du få plats på båda, kan man ta upp frågan då. T.ex. Kan man tvingas välja bort basåret om man inte hittar bostad på studieorten. Mvh Mikael
    • : Undrar bara är det bara grundläggande behörighet som krävs för ett naturvetenskapligt basår?.Mvh
    • Mikael : Och matte 2 och ibland matte 3, bra att försöka få betyg i matte 3.