Algebra

    Jag är nöjd med mina betyg hittils och har genomsnitt B. Har inte behövt lägga jättemycket energi på att plugga men gör ändå tillräckligt. Jag har under sommarlovet försökt att läsa MA4 för att göra klart den och bli av med den kursen men jag känner att jag inte kommer att hinna det då jag jobbar under lovet. Min rektor rekommenderade inte att jag skulle läsa 4 kurser (engelska 7, ma4, ma5, och fysik 2) men jag tror att jag faktiskt kan klara av det. Anledningen är att jag vill ha extra merit och behörighet av fysik 2. Vad skulle ni rekommendera? Att jag försöker så bra som möjligt med MA4 och hoppas på ett godkänt. Men om jag inte klarar det? klarar man av fyra kurser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att läsa "extra-kurser" (alltså läsa utökat program) på gymnasiet måste beviljas av rektorn. Det bästa är att försöka rymma alla kurser man behöver till eftergymnasial utbildning inom gymnasieprogrammets 2500poäng och läsa så lite som möjligt som "utökat" - detta för att inte överanstränga sig och för att ha bra chans att få goda kunskaper och så höga betyg som möjligt. "Extra-kurserna" ger inga direkta fördelar vid ansökan till eftergymnasial utbildning (så är det i alla fall om man söker till svenska utbildningar).
    Om du behöver fysik2 och matte 4 för särskild behörighet, så kan du även komplettera med de kurserna efter gymnasiet (om du inte blir behörig på gymnasiet). Du skriver om att du vill läsa även matte 5 men samtidigt skriver om att du hoppas på att få godkänt betyg i matte 4... Matte 5 är en svårare kurs än matte 4 och om du endast får E i matte 4 så är det kanske "riskabelt" att ge sig in i matte 5 (riskera få F...)?
    Hur mycket man hinner och orkar är mycket individuellt, därför kan jag inte säga att läsa extrakurser blir "för mycket" för dig (jag känner inte din studiekapacitet) men allmänt sett så ger inte extra-kurserna några direkta fördelar, så försök rymma så mycket som möjligt inom det "vanliga programmet" - prata med SYV på din skola om det.

    Studie- och yrkesvägledare