Apollo
    Hej!
    Jag tänkte att eftersom det är många som gör HP provet så är det rimligt att det är också många som har fått höga poäng som 1.7. Jag vill komma in på karolinska, där behövs det 1.7; om jag får 1.7 på Högskoleprovet och som tur de har samma antagnings poäng igen är det då garanterat att jag kommer in? Är 1.7, som antagningspoäng, det lägsta HP poäng som har blivit antagen eller är den en snitt? kan man komma in då med 1.65 poäng?
    Oops: När jag säger garanterat menar jag inte 100% garanti utan med stor sannolikhet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om antagningsstatistik visat 1.7 i HP-urvalsgruppen, då betyder det att minst en person kom in med 1.7 och alla som hade högre kom in. Det betyder, alltså inte att alla som hade 1.7 på högskoleprovet kom in. Exempel: flera sökande som alla har 1.7 på högskoleprovet konkurrerar om sista platsen i HP-urvalsgruppen. Det finns alltså flera som har exakt samma resultat på högskoleprovet (i vårt exempel 1.7) men bara en sista ledig plats. En av de kommer bli antagen och de övriga ställs i reserv. Vem blir antagen? Jo, man tittar i så fall på meritvärde som den sökande har i betygsgruppen/grupper och hen med högre meritvärde kommer in. Men vi komplicerar det så att två sökande (det slumpar sig så) har exakt samma resultat på högskoleprovet och också exakt samma meritvärde på sina gymnasiala betyg men bara en av dem kan bli antagen för att det finns ju en sista plats kvar att anta på - då måste man ta till "lottning". När man anmäler sig till svenska högskolestudier får man ett slumpmässigt nummer och enligt vad antagning.se säger så kommer hen med lägre nummer bli antagen och hen med högre nummer blir i så fall RESERV nr.1 - slumpen får, alltså, avgöra vem av de som har exakt samma meriter som får plats.
    Teoretiskt sett, så kan en situation uppstå att det blir fler sökande i HP-urvalet som alla har högsta möjliga resultat på högskoleprovet (2.0) än platser på utbildningen och då kommer inte alla de komma in, trots att de har högsta möjliga resultat på högskoleprovet.
    Av din fråga förstår jag att du är intresserad av yrket Läkare. Jag vill därför "påminna om" att det finns rätt många andra yrken som på olika sätt "liknar" yrket läkare men där det kan vara lättare att komma in på utbildning som leder till de yrken, t.ex kan du kika på följande yrken:
    Sjuksköterska inom medicin & kirurgi
    Transplantationskoordinator
    Intensivvårdssjuksköterska
    Operationssjuksköterska
    Pacemakersjuksköterska
    Perfusionist
    Läkemedelskemist
    BMA
    Biomedicinare
    Sjukhusfysiker
    Optiker
    Ortoptist
    Okularist
    Anaplastolog
    Ortopedingenjör
    Medicinsk Ingenjör

    Studie- och yrkesvägledare