Maria
    Är det liten eller stor chans att kunna komma in på ett bra gymnasium om man har helt okej bra betyg i grundskolan?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Maria! För det första så är det väldigt olika vad man menar med ett "bra" gymnasium. Det som en elev tycker är bra kanske inte alls är något som en annan elev skulle tycka likadant om. Det är också svårt att svara på vad som är okej betyg men oftast brukar man säga att om man ligger över 200 poäng så brukar man ha lite större valfrihet när det gäller att välja program. Det finns många olika saker som avgör om man kommer in eller inte, dels hur de egna betygen ser ut men även hur de anra elevernas betyg ser ut. Det har också betydelse hur många platser som finns på det program som man söker och hur många elever som söker. Om du har specifika frågor om program och betygspoäng och vad som är en bra skola enligt dig så ta en kontakt med din SYV så får du hjälp att se hur det ser ut där just du bor. Vad bra att du har tankar om din framtid! Helena