Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    det finns inga nackdelar för dig att lägga in en Ansökan till åk1 och när du får antagningsbesked, får du i så fall bestämma om du tackar ja eller nej till erbjuder ny studieplats, eller om du vill stanna på din nuvarande utbildning. du har rätt att stanna på din nuvarande utbildning, även om du har sökt till en annan utbildning.

    Ang. betyg som du redan har - har du godkända betyg i kurserna, behöver du inte läsa om samma kurser; dock händer det ofta att elever (vid byte av program) läsa om någon eller några kurser och Om man har flera betyg i samma kurs, är det det Högre betyget som gäller.

    Du kan göra ansökan till ett nytt program - under Omvalsperioden. För att få inloggning - kontakta ditt gymnasieantagningskansli. Uppgifter/kontakt finns på www.antagningskanslier.se - söka på rätt län/kommun så får du fram vilket ditt antagningskansli är och du kan ringa eller maila till dem och fråga hur du kan få inloggningsuppgifter eller om det i din del av Sverige endast SYV som kan lägga in ansökan under Omvalsperioden.