Flavius

    Tjena, jag har planerat att läsa alla mina kurser / kurspaket på 1.5 år, är detta möjligt at göra?

    Jag fick helt uselt betyg när jag gick i gymnasiet och syftet med mina komvux studier är att rätta dessa gamla misstag, målet är att på slutet av studierna är att få gymnasieexamen och behörighet att komma in på civilingenjörs programmet ( Elektroteknik ) på KTH inom 1.5år ~

    Frågan är om jag kan fortsätta läsa kurser på komvux under vintern och våren för att upfylla min ide / plan?

    PS : Jag är folkbokförd / bor i Stockholm!

    • Milla :

      Du skrivet "fick helt uselt betyg när jag gick i gymnasiet" - men fick du Examensbevis när du gick ut gymnasiet? I så fall kan du inte få ännu en till högskoleförberedande examensbevis ... Du kan i så fall endast få yrkesexamen från komvux. Det är alltså mycket viktigt att veta om du (när du gick ut gymnasiet) fick examensbevis ELLER studiebevis? Det är två olika situationer...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kika gärna på den information som finns på stockholm.se/vux - detta eftersom du är folkbokförd i Stockholm. Ta del av informationen om ansökningsperioder och kursstarter som finns på webben (snabblänk ovan).
    För examensbevis från komvux gäller:
    du måste ha 2400 betygsatta gymnasiepoäng
    Max 150 av de 2400p. får vara betygsatta med F men jag rekommenderar att försöka undvika ta in F-betygen i examensbevis.
    Exakt vilka kurser du måste få betyg måste du få fram i samråd med studie- och yrkesvägledare på komvux. Det är ganska fritt vilka kurser som får ingå i examen från komvux men helt fritt är det inte. Reglerna är många och ibland också ganska komplicerade situationer kan uppstå och i vissa fall gäller rektorns beslut (t.ex får rektorn avgöra om vissa kurser som delvis överlappar varandra får ingå i samma examensbevis).
    Du vinner på att inom 2400poäng även inkludera de kurserna som krävs för särskild behörighet till din framtida universitetsutbildning. Om du vill bli Civilingenjör, då består särskild behörighet (i fall du vill komma på en utbildning i Sverige) av godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Flavius :

      Jag trår du missförståt min fråga, jag vill gärna läsa och klara gymnasiekurserna som behövs för gymnasieexamen + högskolebehörighet i 1.5 år.

      Jag förstår behörighetena och vill / trår fullständigt jag kan nå dom.

      Här är min plan och för att nå mina mål behövs det att läsa under vintern och våren, är det möjligt att göra det på komvux? Tack!

      Matematik 1c + Engelska 7 = November 2023 till Januari 2024

      Matematik 2c + Samhällskunskap = Januari 2024 - Mars 2024

      Matematik 3c + Naturkunskap = Mars 2024 - Maj 2024

      Samhällskunskap + Naturkunskap = Maj 2024 - Augusti 2024

      Historia + Religionkunskap = Augusti 2024 - September 2024

      Svenska 2 + 3 - September 2024 - November 2024

      Naturvetenskaplight Basår - November 2024 - Augusti 2025

    • Milla :

      Du gör planering tillsammans med SYV på komvux i din kommun. Jag kan inte veta om du blir Antagen till någon kurs på komvux. Du söker och inväntar antagningsbesked. Det finns ingen garanti på att bli antagen till gymnasiekurserna på komvux. Det är endast grundskola som är "rättighet för folket". gymnasiestudier ges i "mån av möjlighet". "Bara för att" kurserna erbjuds i din kommun och du söker behöver inte betyda att du alltid blir antagen. När kurserna börjar och slutar får du se på hemsida (komvux eller vuxenutbildningen i din kommun).
      Du skriver t.ex svenska 2 + svenska 3... och en viss period, men du måste uppvisa godkänt betyg i svenska 2 för att bli antagen till svenska 3. Det kan bli "väntetid" mellan kurserna för att det tar tid att få ut sitt betyg. Om komvux i din kommun erbjuder "kurspaket" (där kurserna är ihopsatta) så är det många ggr fördelaktigt för dig att söka till ett sådant "paket". Nackdelen kan vara att du kanske måste inom paketet läsa någon eller några kurser som du egentligen inte vill och inte heller behöver läsa.

    • Milla : Om du vill bli Civilingenjör, så behöver du inte läsa kurserna i ämnet Naturkunskap, utan du kan direkt börja läsa fysik och kemi. Du skrivet i en kommentar (ovan) "Naturvetenskapligt basår: november 2024 - aug 2025", men var har du sett att naturvetenskapligt basår börjar i november? Det har inte jag sett förut... På universitetsnivå börjar naturvetenskapsbasåren i augusti; på folkhögskolorna - de flesta i augusti men kan också finnas start i januari.