Isabella
    Hej!
    Jag har haft prao här en vecka hos en mäklare och insett att det här var verkligen kul och det är något jag vill jobba med i framtiden, då jag tycker det verkar vara ett bra avlönat jobb och det är roligt. Jag undrar hur svårt det egentligen är med matten i ekonomiprogrammet på gymnasiet. Jag är inte så dålig jag klarar alltid av alla prov men mitt slutbetyg i höstas var ett E. Tycker du att jag ändå att jag ska gå i ekonomiprogrammet och är matten väldigt svår?
    Tack :)
    • Liselotte : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu. *L* ;-)

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, på ekonomiprogrammet läser man spår b i matten som är medelsvår. Se alla mattekurser på www.matteboken.se och där kan du också repetera och träna själv. Om du söker till gymnasiet som erbjuder båda inriktningar på ekonomiprogrammet kan du under åk 1 bestämma att satsa på inriktning juridik eller ekonomi. På inriktningen juridik läser man inte matte 3 och den kursen behövs för behörighet till fastighetsmäklare utbildningen. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Isabella,
    läs om yrke Fastighetsmäklare: http://www.framtid.se/profession/fastighetsmaklare/
    Så bra att du tyckte om din praktik hos fastighetsmäklaren och fattade tycke för yrket! Jätteroligt!

    Behörighet till att kunna söka en högskoleutbildning Mäklare inkluderar bland annat Matematik 3b eller 3c. Om du inte gillar matte så värst mycket, bör du inte söka Teknik eller Naturvetenskapsprogrammet, där det avancerade spår läses: c-spår.

    På alla yrkesprogram läses det Matematik 1a och på de övriga programmen b-spår, som är medelsvår: minst matte av alla högskoleförberedande program läses på Humanistiska och Estetiska - enbart Matematik 1b.
    Du frågar om Ekonomiprogrammet och matten - på inriktningen Juridik läser man 1b och 2b och på inriktningen Ekonomi även 3b, som en obligatorisk kurs.
    Att hålla det lite "öppet" så länge är nog väldigt klokt - du behöver inte bestämma dig angående inriktningen på EK innan mitten på åk1 på gymnasiet då du redan läser matte 1b och vet lite mer om vad det innebär. Du kan till och med välja inriktning Juridik och läsa enbart 2b som obligatorisk kurs men sedan i åk3 läsa Matte 3b som valbar kurs: inom Programfördjupnignen eller inom Individuellt val. Varför skulle det vara bra? Jo, då behöver du inte bestämma dig innan mitten på åk2 på gymnasiet, om du vill eller inte vill läsa Matte 3.
    I "värsta fall" kan du läsa Matte 3 på komvux efter gymnasiet. Du kan läsa den i låg takt - t.ex. på 25% (vilket innebär att du läser enbart Matematik 3b under en hel termin).
    Om du berättar var du bor, kan jag skicka info- om vilka skolor som erbjuder Ekonomiprogrammet - och som finns nära dig.
    Utan att veta var du bor kan jag tipsa om Riksrekryterande utbildningar på Ekonomiprogrammet, t.ex.
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tumba-gymnasium
    och distansstudier på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Önskar dig allt väl och stort lycka till med dina studier och allt annat! Återkom gärna om du har andra frågor. *L* ;-)
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Jag googlade runt lite och hemsidan du tipsade om www.framtid.se, där sa dom ju under fliken framtidsutsikter att det är jättemånga som läser till mäklare. Hur påverkar det mig själv i framtiden om jag nu skulle utbilda mig till mäklare?
    • Mikael : Många med samma utbildning medför större konkurrens om jobben, det blir alltså svårare att få jobb om det är många som skall konkurrera om samma jobb. Det betyder dock inte att du bör avstå från att satsa på det yrket, men du bör vara medveten om att det inte alls är säkert att du får jobb direkt efter utbildningen utan måste kanske kämpa ett tag! Några kommer ju att få jobba som mäklare även i framtiden men vi vet inte exakt vem... Med vänlig hälsning, Mikael syv