Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,
    nej, det går inte att hoppa över ett år på gymnasiet. Om man är jätteduktig och känner att studierna går hur lätt som helst, får man A-betyg i alla kurser + kan ta ett extrajobb vid sidan av studierna och även läsa någon extra-kurs, U-kurs.
    "U" står får Utökad kurs. Det är rektor som bestämmer om en elev på gymnasiet få läsa en eller flera U-kurser. Har du alla A-betyg från åk1 på gymnasiet och 1oo-procentig närvaro, borde rektor bevilja dig att läsa U-kurs/kurser.

    Vänligen

    Julia SYV