lisa
    hej jag går första året på teknik och försöker att få helt okej betyg i alla ämnen men engelska är ett ämne som jag har väldigt svårt för. Ibland känner jag ångest inför en engelska lektion för att jag är så dålig på det. Nu är det dax för dem nationella proven och jag är nervös för att jag inte ska bli godkänd. Min fråga är om det är möjligt att be sin lärare att ej bedöma en och läsa engelska 5 nästa år igen. Alltså utan att börja om ettan, utan att läsa med min klass men bli bedömd enligt engelska 5.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa!

    På Teknik, som är ett högskoleförberedande program läser du Eng 5 och 6. Godkänt betyg i båda kurser krävs för att bli behörig söka till högskola/universitet.

    Jag råder dig att försöka så gott det går och jag tycker du inte skall be din lärare att inte bedöma dig, utan jag tycker du ber om ett samtal och berättar att du upplever svårigheter men vill göra ditt bästa och att du ber om hjälp och råd.

    Sedan får vi hoppas du blir godkänd.
    Skickar en länk där du kan se att Eng 5 och 6 krävs /minst betyget E/ för att du skall få ta ut din examen: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Om du inte upplever några svårigheter med andra ämnen, känns det inte bra att råda dig att byta till ett yrkesprogram. Vill ändå upplysa dig om att för examen för ett yrkesprogram räcker det med E betyg i Eng 5. Eng 6 krävs inte. Dock blir man inte behörig att söka till högskola i så fall.

    Du kan sikta på en av yrkeshögskoleutbildningar, se på www.yhguiden.se

    där är det OK att söka även om man inte har fullständig gymnasieexamen, men det finns inga garantier på att komma in. Men man kan ev komma in även som obehörig.

    Återkom gärna om ngt är oklart.
    ha det bäst!
    Mikael